عنوان
|
نیاز سنجی برای تدوین برنامه ی درس مهارت های زندگی در دوره ی متوسطه ی نظری |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
رحمت الله خسروی - کورش فتحی واجارگاه - محبوبه عارفی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم تربیتی و روانشناسی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران - علمی پژوهشی سال 16 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1388 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مهارتهای زندگی نیازسنجی عناصر برنامه درسی دوره متوسطه نظری
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مهارتهاي زندگي
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی برای تدوین برنامه ی درس مهارت های زندگی در دوره ی متوسطه ی نظری و بر اساس مدل تحقیقاتی "کلاین" انجام گرفته است. عمده ترین یافته های پژوهش از این قرار است: 1- از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت، تناسب اهداف با نیازهای دانش آموزان، انتخاب روش های تدریس فعال، و ارزشیابی بر اساس مشارکت و همکاری معلم و دانش آموزان در برنامه ی درسی مهارت های زندگی حائز بیش ترین درجه اهمیت بودند. 2- از دیدگاه معلمان، طراحی اهداف بر اساس نیازهای دانش آموزان، تناسب محتوا با توانایی های یادگیری دانش آموزان، به کارگیری روش های تدریس فعال و مفید واقع شدند خودارزیابی در برنامه درسی مهارت های زندگی در اولویت های نخست بودند. 3- از دیدگاه دانش آموزان تناسب فعالیت های یادگیری با معلومات و تجارب فعلی دانش آموزان، به کارگیری روش های تدریس فعال، مفید واقع شدن خودارزیابی در برنامه ی درسی مهارت های زندگی از بیشترین درجه ی اهمیت برخوردارند. 4- از دیدگاه هر سه گروه مورد مطالعه، فعالیت دانش آموزان در گروه های کوچک، مدیریت زمان جلسات و مفید واقع شدن فضاهای آموزشی خارج از مدرسه در برنامه ی مهارت های زندگی از اهمیت بیشتری برخوردارند.
|