عنوان | خانواده و رفتارهاي نابهنجار نوجوانان |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 1 شماره 2 و 3 |
تاریخ انتشار | تابستان و پاييز - 1385 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جامعهپذیری نوجوانان رفتار نابهنجار گونهشناسی خانواده خانواده |
موضوع | آسيبشناسي خانواده انواع خانواده تربيت در خانواده خانواده و اجتماع روابط خانوادگي |
چکیده |
رفتارهاي نابهنجار نوجوانان امروزه مسئله عمدهاي در حوزه آسيبشناسي خانواده به شمار ميرود. خانواده، جايگاه مهمي را در چارچوب نهادهاي جامعه دارد و تنها نهادي است كه وظيفه دگرگون كردن ارگانيزم زيستي و تبديل آن به موجود انسان را بر عهده دارد. خانواده از طريق پايهريزي الگوهاي تربيتي و رفتاري خود و اجراي نقشهاي اجتماعي گوناگون و در يك كلمه از طريق شيوههاي اجتماعي كردن، به درجات مختلف، همنوايي با هنجارهاي اجتماعي مورد پذيرش جامعه را در كودكان و نوجوانان دروني ميسازد. در صورتيكه خانوادهها به هر دليلي نتوانند هنجارهاي اجتماعي را به فرزندان خود انتقال و در آنها دروني سازند، احتمالا رفتار فرزندان مطابق با هنجارهاي جامعه نبوده و اين رفتار از نظر جامعه، نابهنجار تلقي ميشود. رفتارهاي نابهنجار را بايد مقدمه بزهكاري و انجام جرم تلقي نمود كه خود از مصاديق ناكار آمد نظام اجتماعي به شمار مي رود. هدف اصلي اين تحقيق، تعيين رابطه بين رفتارهاي نابهنجار نوجوانان يا برخي از انواع خانواده (گسترده، هستهاي، ناقص، بيسازمان يا توخالي) ميباشد و رابطه برخي انواع خانوادهها با برخي متغيرهاي اجتماعي كردن نظير اقتدار، انضباط و نظارت والدين، ميزان دروني كردن هنجارها، پيروي از هنجارها و رفتار نابهنجار نوجوانان مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. نمونه آمار اين تحقيق 592 نفر از دانشآموزان پسر و دختر است كه با استفاده از روش نمونهگيري تصادفي طبقهاي از بين 44939 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه نواحي پنجگانه آموزش و پرورش شهر تبريز در سال تحصيلي 83 ـ 1382 انتخاب شدهاند. روش تحقيق پيمايش و ابزار جمعآوري دادهها، پرسشنامه كتبي است. در اين مطالعه بر اساس مدل نظري تحقيق و نتايج بدست آمده از انجام تحليل عاملي اكتشافي رفتارهاي نابهنجار نوجوانان در سه بعد رفتار ضد اجتماعي، رفتار ضد اخلاقي و ناسازگاري رفتاري تعريف شده است. نتايج بدست آمده از انجام آزمونهاي مختلف آماري از جمله، آزمون تفاوت ميانگين، آزمون آناليز واريانس و آزمون ضريب همبسگي پيرسون براي آزمون وجود رابطه بين رفتارهاي نابهنجار نوجوانان و عوامل موثر بر آن حاكي از اين واقعيت است كه تقريباً در تمام موارد، رابطه معنادار بين اين متغيرها مشاهده ميشود. علاوه معنيدار بودن مدل رگرسيوني برازش شده در اين مطالعه ميباشد. |
کد مقاله | 8644 |
تعداد بازدید | 1235 |
|