عنوان
|
بررسي تفاوت دختر و پسر در متغيرهاي مرتبط به عملکرد رياضي (خودپنداره ي رياضي، انگيزش يادگيري رياضي و عملکرد قبلي رياضي) و نقش آن بر پيشرفت رياضي |
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
نصیبه پوراصغر - علیرضا کیامنش |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 4 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1388 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
انگیزش یادگیری ریاضی عملکرد قبلی ریاضی پیشرفت ریاضی خودپنداره ریاضی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
تحقيق حاضر به بررسي تفاوت جنسيتي در متغيرهاي خودپنداره ي رياضي، انگيزش يادگيري رياضي، پيشرفت رياضي و عملكرد قبلي رياضي در بين دانش آموزان دختر و پسر سال اول دبيرستان مي پردازد. بدين منظور نمونه اي تصادفي مركب از 300 نفر از دانش-آموزان دختر و پسر از دانش آموزان دختر و پسر از دانش آموزان منطقه ي 6 تهران در سال تحصيلي 83-82 انتخاب شد و اطلاعات لازم از طريق اجراي مقياس خودپنداره رياضي و انگيزش يادگيري رياضي و براي سنجش پيشرفت رياضي و عملكرد قبلي رياضي نمرات دانش آموزان استفاده شد. در بررسي اختلافات جنسيتي در اختلاف مدل ها در نحوه ي عملكرد دو جنس در متغيرهاي مرتبط به يادگيري رياضي از طريق بررسـي ضرايب مسير بين دو مدل اين نتيجه به دست آمد كه در مدل دختران برخلاف مدل كلي (هر دو جنس) و مدل پسران عملكرد قبلي رياضي بيشترين اثر مستقيم را بر پيشرفت رياضي دارد و در مدل پسران همانند مدل كلي، خودپنداره رياضي بيشترين تاثير را بر پيشرفت رياضي دارد.
|