عنوان
|
اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر روابط اجتماعی دختران فراری: پژوهش مورد منفرد |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
حمیدطاهر نشاط دوست - احمد عابدی - محمدباقر کجباف - سمیه آقامحمدی - زینب کاظمی - سعید صادقی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی بالینی (مصوب وزارت علوم) سال 3 شماره 2 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرار دختران روابط اجتماعی خودکارآمدی پژوهش مورد منفرد
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش فرار دختران / فرار زنان جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
مقدمه: دختران فراری عمدتا در مؤلفه ی هوش هیجانی و برقراری ارتباطات اجتماعی مناسب ضعیف هستند. مداخلات متعددی برای بهبود هوش هیجانی و به تبع آن ارتباطات اجتماعی مناسب وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان کارایی آموزش خودکارآمدی بر بهبود روابط اجتماعی دختران فراری شهر اصفهان است. \r\nروش: آزمودنی های این پژوهش دو دختر فراری ساکن در مرکز ارشاد بهزیستی شهر اصفهان بودند که به تشخیص مسئولان مرکز دارای روابط اجتماعی مختل بودند. برای سنجش میزان رفتارهای اجتماعی مثبت از روش شاهد- مدار استفاده شد؛ به این صورت که چک لیست رفتارهای اجتماعی مثبت در اختیار مربیان شیفت قرار گرفت و آنها رفتارهای مورد نظر را مشاهده و ثبت می کردند. در این پژوهش از روش پژوهشی مورد منفرد با طرح A-Bاستفاده شده است. در این روش پژوهشی پس از موقعیت خط پایه، مداخله آغاز شد و طی 12 جلسه ی مداخله ی انفرادی، آموزش خودکارآمدی به آزمودنیها ارائه گردید و هردو آزمودنی یک ماه پس از پایان مداخله به مدت 2 هفته ی پی در پی تحت آزمون پیگیری قرار گرفتند. \r\nیافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که طی تحلیل دیداری نمودار داده ها بر اساس شاخص های آمار توصیفی و تحلیلی دیداری، مداخله ای مورد نظر در مورد هر دو آزمودنی اثربخش بوده است ( با PND 100% برای هر د وآزمودنی). \r\nنتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضرنشان می دهد که با افزایش خودکارآمدی، روابط اجتماعی مثبت افراد بهبود پیدا می کند. بنابراین آموزش خودکارآمدی دراین پژوهش موجب افزایش تعاملات مثبت اجتماعی در دختران فراری شده است.
|