• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تجارب زنان مدير از رهبري در آموزش عالي؛ يك مطالعه كيفي
شماره ویرایش
تعداد صفحات 20
نویسنده سمیه شاه طالبی - محمدحسین یارمحمدیان - سیما عجمی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش در برنامه‌ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربیتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان - با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران - علمی پژوهشی سال 6 پیاپی 22
تاریخ انتشار تابستان - 1388
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه زن  آموزش عالی  پدیدارشناسی  مدیریت و رهبری  
موضوع توانمندي زنان / توانمندسازي زنان     مناصب زنان    
چکیده هدف اصلي اين پژوهش «بررسي تجارب زنان مدير از رهبري در آموزش عالي ايران» است. در اين پژوهش از روش تحقيق كيفي از نوع پديده شناسي (فنومنولوژي) توصيفي استفاده گرديده است. جامعه پژوهش شامل كليه زنان داراي رتبه دانشگاهي بوده است كه داراي سِمت هاي مهم دانشگاهي در سطح استان اصفهان بوده اند. نمـونه گيري به روش مبتني بر هدف و با استفاده از روش گلوله برفي از افراد مهم آغاز شده و تا پايان اشباع اطلاعات ادامه يافت. در پايان تعداد مشاركت كنندگان به 8 نفر رسيد. جمع آوري اطلاعات با استفاده از مصاحبه عميق و ضبط به وسيله دستگاه MP3 انجام شد. در تجزيه و تحليل اطلاعات از روش 7 مرحله اي كلايزي استفاده شد. يافته هاي به دست آمده شامل عوامل و موانع موفقيت زنان مدير در دانشگاه بود كه موانع موفقيت در 3 مؤلفه اصلي و 8 زيرمؤلفه قرار گرفت كه عبارت بودند از عوامل اجتماعي، عوامل سازماني و عوامل فردي، لازم به ذكر است كه هر كدام از اين 8 زيرمؤلفه خود زيرمؤلفه هاي ديگري داشت كه در كل 61 مؤلفه را تشكيل مي دادند، همچنين عوامل موفقيت در 7 مؤلفه اصلي و 19 زيرمؤلفه دسته بندي شدند كه عبارت بودند از نگرش مثبت اطرافيان، ويژگيهاي شخصيتي زنان، نگرش هاي فردي زنان، نگرش هاي جامعه، مهارتهاي مديريت و رهبري، عوامل خانوادگي والدين و محيط دانشگاهي و آزاد، هر كدام از اين 18 زيرمؤلفه خودداراي زيرمؤلفه هاي ديگري بودند كه در مجموع مي توان به 191 مؤلفه اشاره كرد. يافته هاي اين مطالعه نشان مي دهد كه زنان در آموزش عالي ايران با وجود موانع متعددي كه در سر راهشان قرار گرفته به ارتقاي مهارتهاي مديريت و رهبري پرداخته و جايـگاه خود را به عنوان مدير موفق تثبيت كرده اند. آنان توانسته اند ديدگاه منفي جامعه را به سوي نگرش هاي مثبت تري نسبت به زنان سوق دهند.

کد مقاله 8573
تعداد بازدید 904

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397