عنوان
|
تأثير آموزش منظم به والدين بر روابط خانوادگي و پيشرفت تحصيلي دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان فلاورجان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
احمد احمدی علون آبادی - پروین شماعی زاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهش در برنامهريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربیتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان - با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران - علمی پژوهشی سال 5 پیاپی 17-18 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1387 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
روابط خانوادگی پیشرفت تحصیلی آموزش والدین
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش روابط خانوادگي
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر، تعيين ميزان تأثير آموزش منظم به والدين دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان فلاورجان بر روابط متقابل و پيشرفت تحصيلي آنان بوده است. روش تحقيق تجربي انتخاب شد. جامعه آماري، والدين دانشآموزان مقطع متوسطه شهر فلاورجان در سال تحصيلي 87 ـ 86 بودند. 60 نفر از والدين به روش نمونهگيري تصادفي خوشهاي انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه (هر گروه 30 نفر) جايگزين گرديدند. متغير مستقل آموزش منظم به والدين بود كه براي 7 جلسه تدوين و اجرا شد. ابزار سنجش، پرسشنامه سنجش خانواده و پرسشنامه مقياس ارزيابي انطباقپذيري و همبستگي خانواده بود. براي ارزيابي پيشرفت تحصيلي از معدل دانشآموزان قبل و بعد از اجراي متغير مستقل استفاده گرديد. فرضيههاي تحقيق عبارت بود از: 1ـ آموزش منظم به اوليا بر روابط متقابل آنها تأثير دارد. 2ـ اموزش منظم به والدين بر ابعاد روابط خانوادگي تأثير دارد. 3ـ آموزش منظم به والدين بر همبستگي و انطباقپذيري خانواده تأثير دارد. 4ـ آموزش منظم به والدين بر پيشرفت تحصيلي آنان تأثير دارد. براي تجزيه و تحليل دادهها در سطح توصيفي از آمارهاي فراواني، ميانگين و انحراف معيار و در سطح استنباطي از روش كواريانس(ANCOVA) استفاده گرديد. يافته هاي حاصل نشان داد که آموزش منظم به والدين در سطح (0/05 > P) بر روابط متقابل و خردهمقايسهاي روابط خانوادگي، انطباقپذيري و همبستگي خانواده و پيشرفت تحصيلي فرزندان تأثير مثبت داشته است.
|