• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان آسيب شناسي فرهنگي زنان (با تاكيد بر توليدات فرهنگي شبكه هاي مختلف تلويزيون ايران) از ديدگاه دانشجويان زن دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان سال تحصيلي 86 -1385
شماره ویرایش
تعداد صفحات 22
نویسنده آذر قلی زاده - رضا اسماعیلی - پری میربک
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش در برنامه‌ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربیتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان - با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران - علمی پژوهشی سال 4 پیاپی 16
تاریخ انتشار زمستان - 1386
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه خشونت  فرهنگ  رسانه  مد  آسیب‌های فرهنگی  تجمل‌گرایی  آسیب  
موضوع زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات     زن و فرهنگ / زن و كالاها و صنايع فرهنگي / مشاركت فرهنگي زنان / خانواده و فرهنگ    
چکیده اين پژوهش با هدف شناسايي تاثير توليدات فرهنگي شبكه هاي مختلف تلويزيون ايران بر آسيبهاي فرهنگي زنان از ديدگاه دانشجويان زن دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان در سال تحصيلي86 ـ 1385 اجرا گرديد. به همين منظور از تعداد 6575 دانشجوي زن دانشگاه با روش نمونه گيري چند مرحله اي، 380 نفر انتخاب گرديدند. از ميان 380 پرسشنامه توزيع شده 366 مورد تكميل شده و عودت داده شد كه همين تعداد در ارزيابي ها مورد استفاده قرار گرفت. ابزار مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته اي بودكه 49 سؤال بسته پاسخ براي بررسي آسيبهاي فرهنگي زنان در 5 محور؛ معيارهاي همسرگزيني، روابط اعضاي خانواده و به ويژه همسران، بروز خشونت عليه زنان، گرايش زنان به تجملات، مد و آرايش و توسعه مشاركتهاي اجتماعي و اقتصادي زنان و يك سؤال باز پاسخ داشت. روش تحقيق غالب، توصيفي ـ پيمايشي بود. آلفاي كرونباخ كل پرسشنامه 0/94 به دست آمد كه بيانگر اعتبار بالاي پرسشنامه بود. تحليل داده ها در دو سطح آمار توصيفي و استنباطي صورت گرفت، در سطح آمار توصيفي از فراواني، درصد، نمودار ميانگين و در سطح آمار استنباطي از آزمون T تك متغيره، T هتلينگ، تحليل واريانس، آزمون توكي و رگرسيون استفاده شد. نتايج به دست آمده نشان داد كه از نظر دانشجويان زن شركت كننده در پژوهش، توليدات فرهنگي شبكه هاي مختلف تلويزيوني ايران بر معيارهاي همسرگزيني (با ميانگين 3/56)، روابط اعضاي خانواده و به ويژه همسران (با ميانگين 3/56)، خشونت عليه زنان (با ميانگين 3/74)، گرايش زنان به تجملات، مد و آرايش (با ميانگين 97/3) و بر توسعه مشاركتهاي اجتماعي و اقتصادي زنان (با ميانگين 3/72) تاثيرگذار بوده است. با توجه به ويژگيهاي جمعيت شناختي بين ديدگاههاي دانشجويان زن در سطح 0/01 برحسب سن، رشته تحصيلي، وضعيت تاهل و شغل در مورد ميزان تاثيرگذاري توليدات فرهنگي بر محورهاي پنجگانه آسيب فرهنگي مورد مطالعه، تفاوت معنادار وجود داشت و بيشترين نمره تاثير بر گرايش زنان به تجملات، مد و آرايش و كمترين نمره به معيارهاي همسر گزيني و روابط خانوادگي اختصاص يافت.

کد مقاله 8571
تعداد بازدید 950

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397