عنوان
|
بررسی علل پیشرفت تحصیلی دختران در مقایسه با پسران در استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
29 |
نویسنده
|
فوزیه حسینی طباطبایی - ملک محمد قدیمی مقدم |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 4 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1386 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پیشرفت تحصیلی انگیزش تحصیلی اعتماد به نفس نگرش به تحصیل
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
این پژوهش با قبول این واقعیت که پیشرفت تحصیلی دختران در مقایسه با پسران بیشتر است با هدف جستوجوی عوامل مؤثر بر آن انجام گرفته است. پژوهش از نوع علّیـ مقایسهای بوده و جامعه آماری آن دانشآموزان مقطع راهنمایی و متوسطه استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی است (753464= 385612 پسر + 367852 دختر). نمونه آماری براساس فرمول حجم نمونه کرجسی و مورگان با آلفای 05 /0شامل 853 نفر از دانشآموزان (421 دختر و 432 پسر) بود که به تفکیک جنسیت به روش نمونهبرداری خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه: اعتماد به نفس کوپر اسمیت که یک ابزار استاندارد است و اعتبار آن از طریق روش دونیمه کردن 87/ 0به دست آمد. انگیزش تحصیلی و نگرش به تحصیل که محققان تدوین کردند و اعتبار آن از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 0/86 و92/ 0به دست آمد و روایی آن از طریق محتوایی مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک آزمون t و ضریب همبستگی نشان داد که انگیزه تحصیل در دختران بیشتر و نگرش آنان نسبت به تحصیل مثبتتر است، در حالی که بین دو گروه از لحاظ اعتماد به نفس تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین یافتهها بیانگر اعتماد به نفس برتر، انگیزه تحصیلی بیشتر و نگرش به تحصیل مثبتتر در دانشآموزان مقطع متوسطه بوده است. بین پیشرفت تحصیلی و سه متغیر انگیزه تحصیلی، نگرش به تحصیل و اعتماد به نفس همبستگی معنادار مشاهده شد.
|