عنوان
|
مديريت بدن و ارتباط آن با عوامل اجتماعي در بين دختران دانشگاه مازندران |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
احمد رضایی - مینا اینانلو - محمد فکری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) سال 12 پیاپی 47 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشجویان دختر جامعهشناسی بدن مدیریت بدن بدن اجتماعی مصرف
|
موضوع
|
جنسيت و بدن / زن و بدن / بدن زنانه
|
چکیده
|
اهمیت یافتن بدن و متعاقب آن بازتابی شدن هویت بدنی افراد از پیامدهای اساسی جامعه مصرفی است که در آن افراد با تغییر ویژگیهای ظاهری بدن خود مبادرت به ساخت بدن اجتماعی یعنی بدنی که از نظر وضعیت ظاهری، آرایشی و پوششی مقبول نظام اجتماعی است، مینمایند. در این تحقیق عوامل مؤثر در این پدیده بررسی شده است و با استفاده از روش پیمایشی از مجموع 600 دانشجوی دختر دانشگاه مازندران بر مبنای فرمول کوکران 400 نمونه به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده است. دیدگاههای نظری فمینیسم سوسیال، نظریه فوکو، گیدنز و گافمن راهنمای آزمون فرضیات تحقیق میباشد، برای سنجش روایی و پایایی سؤالات از ضریب آلفای کرونباخ و اعتبار صوری استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد عوامل مستقیم مؤثر در مدیریت بدن عبارتاند از: مصرفگرایی (56/0=►) فشار اجتماعی (61/0=►) و مصرف رسانهای (42/0=►) این سه عامل 83 درصد تغییرات متغیر وابسته را تعیین مینمایند.
|