• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان زنان، پاساژ و مصرف نشانه ها
شماره ویرایش
تعداد صفحات 24
نویسنده احمد محمدپور - مریم بهمنی
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) سال 24 پیاپی 47
تاریخ انتشار بهار - 1389
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه زن  مصرف نشانه  مردم نگاری  تحلیل مضمون  
موضوع آسيب‌شناسي اجتماعي زنان     زن و اماکن عمومي / خانواده و اماکن عمومی     زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي    
چکیده در يك دهه‏ي اخير، تغييرات ژرفي در سبك زندگي يا سياست‏هاي زندگي روزمره‏ در ميان زنان ايراني رخ داده كه نه‏ تنها در الگوي كالاهاي مصرفي آنها، بلكه در مصرف نشانه‏ها، مكان‏ها، فضاها و زمان‏هاي خاص نيز متبلور است؛ به‏گونه‏اي كه مي‏توان از اقتصاد نشانه‏ها صحبت كرد. از اين‏رو، مقاله‏ي حاضر به بررسي كيفي جهان‏ـ زيست زنان در يكي از پاساژهاي مجلل و بزرگ شيراز مي‏پردازد. در اين مطالعه، طيفي از نظريه‏هاي مرتبط با مصرف، جنسيت و هويت به‏كار رفته‏اند؛ روش‏شناسي اين مطالعه از نوع كيفي بوده و از روش مردم‏نگاري براي اجراي عمليات تحقيق استفاده شد. روش‏هاي گردآوري اطلاعات عبارت اند از مشاهده‏ي مشاركتي و مصاحبه‏ي نيمه‏ساخت‏يافته با 31 نفر از زنان فروشنده‫ـ‫خريدار. براي انتخاب مشاركت‏كنندگان از روش نمونه‏گيري هدفمند استفاده شد و داده‏ها‏ي گردآوري‏شده از طريق روش تحليل موضوعي يا تماتيك تحليل شده‏اند. يافته‏هاي اين پژوهش نشان داده‏اند كه پاساژ صرفاً مكان مصرف كالاهاي متعارف نيست، بلكه فضايي نشانه‏شناختي و نمادي‫‏شده براي مصرف نشانه‏ها، كيچ، مصرف‏ تظاهري، پرسه‏زني، هويت‏يابي، مقاومت و تمايز ‏جنسيتي و دوست‏يابي است. از اين منظر، مصرف كالاها در بسياري موارد يكي از رفتارهاي حاشيه‏اي و فرعي در فضاي پاساژ است.

کد مقاله 8413
تعداد بازدید 1063

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397