عنوان
|
زنان، پاساژ و مصرف نشانه ها |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
احمد محمدپور - مریم بهمنی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) سال 24 پیاپی 47 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن مصرف نشانه مردم نگاری تحلیل مضمون
|
موضوع
|
آسيبشناسي اجتماعي زنان زن و اماکن عمومي / خانواده و اماکن عمومی زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي
|
چکیده
|
در يك دههي اخير، تغييرات ژرفي در سبك زندگي يا سياستهاي زندگي روزمره در ميان زنان ايراني رخ داده كه نه تنها در الگوي كالاهاي مصرفي آنها، بلكه در مصرف نشانهها، مكانها، فضاها و زمانهاي خاص نيز متبلور است؛ بهگونهاي كه ميتوان از اقتصاد نشانهها صحبت كرد. از اينرو، مقالهي حاضر به بررسي كيفي جهانـ زيست زنان در يكي از پاساژهاي مجلل و بزرگ شيراز ميپردازد. در اين مطالعه، طيفي از نظريههاي مرتبط با مصرف، جنسيت و هويت بهكار رفتهاند؛ روششناسي اين مطالعه از نوع كيفي بوده و از روش مردمنگاري براي اجراي عمليات تحقيق استفاده شد. روشهاي گردآوري اطلاعات عبارت اند از مشاهدهي مشاركتي و مصاحبهي نيمهساختيافته با 31 نفر از زنان فروشندهـخريدار. براي انتخاب مشاركتكنندگان از روش نمونهگيري هدفمند استفاده شد و دادههاي گردآوريشده از طريق روش تحليل موضوعي يا تماتيك تحليل شدهاند. يافتههاي اين پژوهش نشان دادهاند كه پاساژ صرفاً مكان مصرف كالاهاي متعارف نيست، بلكه فضايي نشانهشناختي و نماديشده براي مصرف نشانهها، كيچ، مصرف تظاهري، پرسهزني، هويتيابي، مقاومت و تمايز جنسيتي و دوستيابي است. از اين منظر، مصرف كالاها در بسياري موارد يكي از رفتارهاي حاشيهاي و فرعي در فضاي پاساژ است.
|