عنوان
|
رسانه، جنسيت و مصرف گرايي:مطالعه ي رابطه ي استفاده از رسانه هاي جمعي با تمايلات مصرف گرايانه ي دختران و پسران جوان در شهر شيراز |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
مجید موحد مجد - محمدتقی عباسی شوازی - ندا مرحمتی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) سال 12 پیاپی 47 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت روابط اجتماعی مصرف گرایی اقناع رسانههای جمعی
|
موضوع
|
زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي
|
چکیده
|
امروزه مصرف گرايي از است و بررسي آن بهموضوعات مهم پژوهش در جامعه شناسي و مطالعات فرهنگي عنوان يك مسئله ي علمي و در حال گسترش در ايران حائز اهميت است. بر اين اساس اين مطالعه به بررسي رابطه ي مصرف گرايي با رسانه هاي ارتباط جمعي پرداخته و با استفاده از نظريه و مدل ارتباطي اقناع به مطالعه ي نقش كانال هاي ارتباطي و جنسيت مخاطبين پيام در مصرف گرايي پرداخته است. روش استفاده شده به صورت پيمايشي و جمع آوري اطلاعات با ابزار پرسشنامه و نمونه ي مورد مطالعه 400 نفر از جوانان (29-18) ساكن در شهر شيراز بوده كه با نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انجام شده است. نتايج پژوهش نشان مي دهد بين ميزان استفاده از رسانه هاي جمعي و مصرف گرايي بر حسب جنسيت رابطه وجود دارد و در اين مـيان مـردان به دليل آنكه بيـشتر از رسانه هاي ارتباط جمعي استفاده مي كنند مصرف گراتر از زنان مي باشند.
|