عنوان
|
چرايي افزايش نسبي ورود دختران به دانشگاه (مطالعه موردي دانشگاه اهواز) |
تعداد صفحات
|
28 |
نویسنده
|
بهجت یزدخواستی - مهدی ادیبی - ابوالقاسم فاتحی دهاقانی - حسن سعیدی ؟ |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات راهبردی زنان سال 11 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1388 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
28-1 |
زبان
|
روسی |
کلید واژه
|
زن آموزش عالی دانشگاهها دختران توسعه داناییمحور
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي
|
چکیده
|
حدود دو دهه است كه روند افزايش ورود دختران به دانشگاه سير صعودي داشته است. محققان و صاحب نظران در علل اين فزوني و نيز پيامدهاي مثبت و يا منفي آن ديدگاه هاي متفاوت و بيان كرده اند. در مقاله حاضر با موضوع چرايي فزوني نسبيگاه متضادي را ورود دختران به دانشگاه، علل اين افزايش در يك مطالعه موردي بررسي شده است. پرسش اصلي اين است كه در برابر علل فزوني ورود دختران به دانشگاه با توجه به گفتمان توسعه دانايي محور، رويكرد برگزيده، نقادانه و عملياتي چيست و چگونه مي توان اين فزوني را تحليل كرد؟ براي بررسي اين پرسش هفت فرضيه مطرح گرديد. يافته هاي ميداني پژوهش كه با استفاده از طيف ليكرت در يك نمونه 364 نفري از دانشجويان دختر دانشگاه اهواز در سال تحصيلي 86- 1385 با روش پيمايشي به ثمر رسيده است، تمامي هفت فرضيه پژوهش را تاييد كرد و نشان داد كه عوامل فزوني ورود دختران به دانشگاه را بايد با رويكردي تلفيقي از مجموعه اي از علل چندگانه جست وجو كرد. اين عوامل چندگانه كه در واقع صورت بندي فرضيات پژوهش را نيز تشكيل مي دهد، عبارتند از: تغيير نگرش جامعه نسبت به مشاركت زنان، افزايش آگاهي زنان نسبت به حقوقشان، دستيابي به شغل، كسب منزلت اجتماعي، گسترش دامنه انتخاب همسر، جاذبه هاي دانشگاه، افزايش توقعات زنان.
|