عنوان | هويت انساني زن در چالش آرايش و مد |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 36 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) سال 10 پیاپی 38 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1386 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هویت آرایش مد فرهنگ مصرفی سبک زندگی بدن آگاهی |
موضوع | آرايش / مد زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي زن، زيبايي، تبرج مسائل زنان و دختران / مشکلات زنان و دختران جنسيت و بدن / زن و بدن / بدن زنانه |
چکیده |
مد به عنوان پديده اي اجتماعي مختص جامعه و فرهنگ خاصي نيست و پيدايش و افول مد، پنج مرحله شامل آفرينش، معرفي مد، تبليغ مد، توليد انبوه و تقاضاي مد جديد را طي مي كند. بهره برداري نظام سرمايه داري از رواج مد، منجر به تغييرات فرهنگي ـ اجتماعي در كشورهاي مخاطب مي گردد. علل گرايش زنان به مد از رويكردهاي مختلفي قابل تبيين است. در ديدگاه روانشناسي نياز انسان ها به خودنمايي و زيبايي زمينه مدگرايي را فراهم مي سازد. بر مبناي ديدگاه جامعه شناختي، مقولاتي چون الگو و فرهنگ مصرف، سبك زندگي، رهبران مد، بدن آگاهي، در تبيين گرايش به مد مطرح مي شود. بي ترديد پديده مد با طبقه اقتصادي ـ اجتماعي افراد، نقش رسانه هاي جمعي، فرآيند جهاني سازي و نظام سرمايه داري مرتبط است. برجستگي مد در هويت بخشي به زنان و پارادوكس توجه به جسم و روح، زنان را با چالش هاي هويتي در ابعاد مختلف مواجه مي سازد كه نيازمند سياست گذاري هاي فرهنگي است. |
کد مقاله | 8363 |
تعداد بازدید | 1385 |
|