• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان هويت انساني زن در چالش آرايش و مد
شماره ویرایش
تعداد صفحات 36
نویسنده مریم رفعت جاه
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) - شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده - علمی پژوهشی سال 10 پیاپی 38
تاریخ انتشار زمستان - 1386
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه هویت  آرایش  مد  فرهنگ مصرفی  سبک زندگی  بدن آگاهی  
موضوع آرايش / مد     زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي     زن، زيبايي، تبرج     مسائل زنان و دختران / مشکلات زنان و دختران     جنسيت و بدن / زن و بدن / بدن زنانه    
چکیده مد به عنوان پديده اي اجتماعي مختص جامعه و فرهنگ خاصي نيست و پيدايش و افول مد، پنج مرحله شامل آفرينش، معرفي مد، تبليغ مد، توليد انبوه و تقاضاي مد جديد را طي مي كند. بهره برداري نظام سرمايه داري از رواج مد، منجر به تغييرات فرهنگي ـ اجتماعي در كشورهاي مخاطب مي گردد. علل گرايش زنان به مد از رويكردهاي مختلفي قابل تبيين است. در ديدگاه روانشناسي نياز انسان ها به خودنمايي و زيبايي زمينه مدگرايي را فراهم مي سازد. بر مبناي ديدگاه جامعه شناختي، مقولاتي چون الگو و فرهنگ مصرف، سبك زندگي، رهبران مد، بدن آگاهي، در تبيين گرايش به مد مطرح مي شود. بي ترديد پديده مد با طبقه اقتصادي ـ اجتماعي افراد، نقش رسانه هاي جمعي، فرآيند جهاني سازي و نظام سرمايه داري مرتبط است. برجستگي مد در هويت بخشي به زنان و پارادوكس توجه به جسم و روح، زنان را با چالش هاي هويتي در ابعاد مختلف مواجه مي سازد كه نيازمند سياست گذاري هاي فرهنگي است.

کد مقاله 8363
تعداد بازدید 1374

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397