| عنوان | هويت انساني زن در چالش آرايش و مد |
| شماره ویرایش | |
| تعداد صفحات | 36 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات راهبردی زنان سال 10 پیاپی 38 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1386 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | هویت آرایش مد فرهنگ مصرفی سبک زندگی بدن آگاهی |
| موضوع | آرايش / مد زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي زن، زيبايي، تبرج مسائل زنان و دختران / مشکلات زنان و دختران جنسيت و بدن / زن و بدن / بدن زنانه |
| چکیده |
مد به عنوان پديده اي اجتماعي مختص جامعه و فرهنگ خاصي نيست و پيدايش و افول مد، پنج مرحله شامل آفرينش، معرفي مد، تبليغ مد، توليد انبوه و تقاضاي مد جديد را طي مي كند. بهره برداري نظام سرمايه داري از رواج مد، منجر به تغييرات فرهنگي ـ اجتماعي در كشورهاي مخاطب مي گردد. علل گرايش زنان به مد از رويكردهاي مختلفي قابل تبيين است. در ديدگاه روانشناسي نياز انسان ها به خودنمايي و زيبايي زمينه مدگرايي را فراهم مي سازد. بر مبناي ديدگاه جامعه شناختي، مقولاتي چون الگو و فرهنگ مصرف، سبك زندگي، رهبران مد، بدن آگاهي، در تبيين گرايش به مد مطرح مي شود. بي ترديد پديده مد با طبقه اقتصادي ـ اجتماعي افراد، نقش رسانه هاي جمعي، فرآيند جهاني سازي و نظام سرمايه داري مرتبط است. برجستگي مد در هويت بخشي به زنان و پارادوكس توجه به جسم و روح، زنان را با چالش هاي هويتي در ابعاد مختلف مواجه مي سازد كه نيازمند سياست گذاري هاي فرهنگي است. |
| کد مقاله | 8363 |
| تعداد بازدید | 1448 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...