عنوان
|
تأثیر آموزشهای شناختی – رفتاری بر تعدیل انتظارات غیر منطقی، بلوغ عاطفی و نارضایتی زناشویی در زنان |
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
محمدعلی مظاهری تهرانی - علی صاحبی - سمیه مهین ترابی - ولی الله موسوی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) سال 5 شماره 2 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی انتظارات غیرمنطقی بلوغ عاطفی رویکرد شناختی رفتاری
|
موضوع
|
ازدواج بلوغ زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش روابط زوجين مشاوره خانواده
|
چکیده
|
مقدمه: بدون شک در بروز اختلافات زناشویی عوامل مختلفی مؤثرند که از میان آنها می توان از داشتن انتظارات غیرمنطقی در زندگی مشترک و عدم بلوغ عاطفی نام برد. در این مطالعه کارآمدی آموزشهای شناختی – رفتاری در جهت کاهش میزان نارضایتی زناشویی و افزایش بلوغ عاطفی مورد آزمون قرار گرفته است.\r\nروش: در یک مطالعه تجربی، 30 نفر زن متأهل(15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) در فرهنگسرای خانواده شهرتهران به مدت چهار هفته تحت آموزش شناختی – رفتاری درباره مسائل زناشویی قرار گرفتهاند.آزمودنیها پرسشنامه نگرش نسبت به ازدواج، پرسشنامه بلوغ عاطفی و پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ را در پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند.\r\nیافتهها: از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر برای تعیین معناداری تفاوت عاطفی و نارضایتی زناشویی استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر متقابل گذشت زمان و تأثیر عمل آزمایشی در هر سه مؤلفه فوق در گروه آزمایش تغییر معنادار ایجاد نموده است.\r\nنتیجهگیری: به نظر می رسد بتوان با به کارگیری آموزشهای شناختی- رفتاری، زمینه کاهش انتظارات غیر منطقی، افزایش بلوغ عاطفی و پیشگیری از بروز نارضایتی زناشویی را فراهم کرد.
|