ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش‌های شناختی – رفتاری بر تعدیل انتظارات غیر منطقی، بلوغ عاطفی و نارضایتی زناشویی در زنان
تعداد صفحات 7
نویسنده محمدعلی مظاهری تهرانی - علی صاحبی - سمیه مهین ترابی - ولی الله موسوی
مشخصات نشریه دوفصلنامه تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) سال 5 شماره 2 پیاپی 16
تاریخ انتشار تابستان - 1390
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  انتظارات غیرمنطقی  بلوغ عاطفی  رویکرد شناختی رفتاری  
موضوع ازدواج     بلوغ     زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     روابط زوجين     مشاوره خانواده    
چکیده مقدمه: بدون شک در بروز اختلافات زناشویی عوامل مختلفی مؤثرند که از میان آنها می توان از داشتن انتظارات غیرمنطقی در زندگی مشترک و عدم بلوغ عاطفی نام برد. در این مطالعه کارآمدی آموزش‌های شناختی – رفتاری در جهت کاهش میزان نارضایتی زناشویی و افزایش بلوغ عاطفی مورد آزمون قرار گرفته است.\r\nروش: در یک مطالعه تجربی، 30 نفر زن متأهل(15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) در فرهنگسرای خانواده شهرتهران به مدت چهار هفته تحت آموزش شناختی – رفتاری درباره مسائل زناشویی قرار گرفته‌اند.آزمودنی‌ها پرسشنامه نگرش نسبت به ازدواج، پرسشنامه بلوغ عاطفی و پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ را در پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند.\r\nیافته‌ها: از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر برای تعیین معناداری تفاوت عاطفی و نارضایتی زناشویی استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر متقابل گذشت زمان و تأثیر عمل آزمایشی در هر سه مؤلفه فوق در گروه آزمایش تغییر معنادار ایجاد نموده است.\r\nنتیجه‌گیری: به نظر می رسد بتوان با به کارگیری آموزش‌های شناختی- رفتاری، زمینه کاهش انتظارات غیر منطقی، افزایش بلوغ عاطفی و پیشگیری از بروز نارضایتی زناشویی را فراهم کرد.

کد مقاله 8318
تعداد بازدید 934

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397