عنوان
|
تاثير آموزش بهداشت بلوغ از طريق منابع موثق بر رفتارهاي بهداشتي دختران |
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
خدابخش احمدی نوده - اکرم مالکی - مرجان دلخوش - زهرا حاجی امینی - عباس عبادی - امین اجلی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) سال 4 شماره 2 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آموزش بهداشت نوجوانی رفتارهای بهداشتی بهداشت بلوغ
|
موضوع
|
بلوغ بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت مهارتهاي زندگي مشاوره خانواده تربيت جنسي / آموزش جنسي
|
چکیده
|
مقدمه: هدف اصلی این مطالعه، بررسی مقایسهای تأثیر آموزش بهداشت بلوغ از طریق منابع موثق آموزش بلوغ بر رفتارهای بهداشتی دختران مقطع راهنمایی یکی از شهرکهای مسکونی منطقه یک شهر تهران بود.\r\nروش: این پژوهش، مطالعهای نیمه تجربی از نوع کارآزمایی میدانی است. جامعه و نمونه مورد مطالعه کلیه دانشآموزان دختر مقطع دوم راهنمایی(132 نفر) مدارس دولتی یکی از شهرکهای مسکونی شهر تهران بودند. ابتدا دانشآموزان پرسشنامه محقق ساخته را تکمیل کردند. آنگاه با برنامه آموزشی یکسان، تمامی دانشآموزان مورد آموزش قرار گرفتند. برنامه آموزشی با استفاده از روشهای آموزش چهره به چهره و بحث و گفتگو طی یک جلسه حدوداً 5/2 ساعته برای گروهها اجرا شد. بعد از گذشت 3 ماه از پایان برنامه آموزشی، مجدداً پرسشنامهها توسط دانشآموزان تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمونهای پارامتری و غیر پارامتری، T زوجی، مجذور کای و ANOVA استفاده شد.\r\nیافتهها: بین میانگین نمرة کل رفتارهای بهداشتی، در مرحله قبل از مداخله، در سه گروه مورد تفاوتی وجود نداشت. ولی در مرحله بعد از آموزش، در سه گروه تفاوت معنيدار بود(pp گروه مادران،001/0>p گروه معلمان، 001/0p< گروه پرستاران(.\r\nنتیجهگیری: آموزش از طریق پرستار بهداشت از آموزش از طریق مادران و معلمان مؤثرتر است و منجر به بهبود و ارتقای رفتارهای بهداشتی دختران نوجوان میشود.
|