عنوان
|
نقش تعدیلکننده جنس در ارتباط بین سبک اسناد و پیشرفت تحصیلی |
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
معصومه پورمحمدرضای تجریشی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه علوم رفتاری - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله «عج» - علمی پژوهشی سال 3 شماره 3 پیاپی 9 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1388 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پیشرفت تحصیلی جنس دانشآموزان سبکهای اسنادی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش
|
چکیده
|
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلکننده جنس در ارتباط بین سبک اسناد (با دو سطح مثبت و منفی) و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دبیرستان انجام شد.\r\nروش: 233 دانشآموز (118 دختر و 115 پسر) مشغول به تحصیل در سال سوم رشته ریاضیـفیزیک از دبیرستانهای مناطق نوزدهگانه آموزشی شهر تهران براساس نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، به تصادف انتخاب شدند و پرسشنامه سبک اسناد پترسون را تکمیل کردند. همچنین، میانگین نمرههای دروس ریاضی، فیزیک و شیمی دانشآموزان در ترم اول به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج با استفاده از تحلیل واریانس دو راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.\r\nیافتهها: بین سبک اسناد و پیشرفت تحصیلی رابطه معنیدار (01/0>p) وجود داشت؛ متغیر جنس موجب تغییرات معنیدار در میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای سبک اسناد مثبت شد؛ ولی در میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای سبک اسناد منفی، تغییرات معنیدار ایجاد نکرد.\r\nنتیجهگیری: سبک اسناد در مقایسه با جنس، مقدار بیشتری از تغییرات پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی میکند و این یافتهها در تبیین اُفت تحصیلی واجد اهمیت است.
|