عنوان | بررسی تأثیر جنسیت بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه دانشجویان: بررسی دانشگاه سمنان |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 7 شماره 2 پیاپی 20 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1388 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت کارآفرینی کارآفرینی زنان پنج عامل شخصیت |
موضوع | اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
چکیده |
یکی از مهمترین مسائل کارآفرینی، رابطة میان جنسیت و کارآفرینی است. با این وجود که زنان، نیمی از جمعیت فعال کشور را تشکیل میدهند و میتوانند سهمی مهم از کارآفرینان را به خود اختصاص دهند، نتایج پژوهشهای خلاف این را نشان میدهد. پژوهش پیشرو، تلاشی است برای پاسخ دادن به این پرسش که آیا متغیر جنسیت بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه و به دنبال آن، کارآفرین شدن افراد تأثیر دارد، یا عواملی دیگر مانند عوامل محیطی باعث فزونی گرفتن شمار کارآفرینان مرد نسبت به کارآفرینان زن شده است؟ در این پژوهش، با استفاده از پرسشنامة استاندارد شده در کشور و به منظور گردآوری دادههای مربوط به ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه، دادههای مربوط به ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانة 400 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه سمنان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتهاست. این ویژگیها، ریسکپذیری متعادل، کانون کنترل درونی، توفیقطلبی، سلاست فکری، عملگرایی، تحمل ابهام، رویاپردازی، و چالشطلبی را در بر میگیرد. تجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از آمار توصیفی، نشان داد، در مجموع، میان بیشتر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانة دانشجویان دختر و پسر دانشگاه سمنان تفاوتی وجود ندارد، ولی دادههای اختصاصی مربوط به هر ویژگی، نشانگر تفاوتی اندک در دو ویژگی توفیقطلبی و تحمل ابهام، میان دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه بود؛ همچنین، آزمون آماری (U)ی من ـ ویتنی نشان داد میان ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانة دانشجویان دختر و پسر دانشگاه سمنان تفاوتی معنادار دیدهنمی شود و تنها در دو ویژگی عملگرایی و رویاپردازی، تفاوت میان دختران و پسران معنادار شدهاست. |
کد مقاله | 8198 |
تعداد بازدید | 1172 |
|