عنوان
|
بررسي باورها و ارزش هاي دانش آموزان ، خانواده و كتاب هاي درسي در باره ي تساوي جنسيت |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
مهرناز شهرآرای - سهیلا هاشمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 6 شماره 2 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1387 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جامعهپذیری برابری جنسیتی کتابهای درسی حل مسئله باورها و ارزشهای اجتماعی - فرهنگی خانواده
|
موضوع
|
زن و ادبيات / خانواده و ادبیات تبعيض جنسي / تبعيض جنسيتي / نابرابري / عدالت جنسیتی جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده هويت جنسی / هویت زنانه
|
چکیده
|
هدف از اين مطالعه، بررسي باورها و ارزش هاي خانواده و كتاب هاي درسي در خصوص موضوع جنسيت و نقش آن در چه گونگي بازنمايي و حل مسئله ي تساوي جنسيت از سوي دانش آموزان است؛ به همين منظور،به روش مصاحبه ي نيمه ساختار يافته با 18 دانش آموز پايه ي سوم دبيرستان و پيش دانشگاهي و خانواده ي آن ها و نيز به وسيله ي تحليل محتواي كتاب هاي درسي رشته ي علوم انساني (24 كتاب درسي) دوره ي دبيرستان و پيش دانشگاهي، داده هايي در خصوص موضوع جنسيت جمع آوري شد.\r\nيافته ها نشان مي دهد از مجموع 16 مصاحبه ي انجام شده با والدين دانش آموزان (2 مورد از والدين در مصاحبه شركت نداشتند)، در 12 مورد بين باورهاي والدين (پدر يا مادر) با دانش آموزان هم سويي وجود دارد. تحليل محتواي كتاب هاي درسي نيز نشان داد محتواي كتاب هاي درسي در جهت تقويت مرزبندي هاي جنسيتي است، اما به رغم پيام مشترك اين كتاب ها، دانش آموزان در حل مسئله ي تساوي جنسيت، روي كردهاي ارزشي متفاوتي دارند
|