عنوان | بررسی ارتباط ادراک دختران از روشهای تربیتی مادران، نگرش ریاضی، و کارکرد ریاضی |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 5 شماره 4 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1386 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ادراک دختران شیوههای تربیتی مادران نگرش ریاضی کارکرد ریاضی |
موضوع | زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش تربيت در خانواده جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط ادراک دختران از شیوهی تربیتی مادران و نگرش ریاضی بر کارکرد ریاضی است. روش مطالعه از نوع همبستگی بود و بدین منظور تعداد 261 دانشآموز دختر کلاس سوم راهنمایی مدارس دولتی، به روش تصادفی، از نواحی 3، 7 و 19 آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند. اطلاعات از طریق دو پرسشنامهی شیوهی تربیتی و نگرش نسبت به ریاضی گردآوری شد و شاخص کارکرد تحصیلی در زمینهی ریاضی، معدل نمرهي ریاضی پایانی دانشآموزان در کلاس سوم راهنمایی بود. دادههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که بین ادراک دختران از روشهای تربیتی مادران و نگرش نسبت به ریاضی و کارکرد ریاضی دانشآموزان رابطهای معنادار وجود دارد. قویترین عامل پیشبینی کنندهی کارکرد ریاضی دختران، ادراک دختران از شیوهی تربیتی اقتدار منطقی مادران قرار دارد؛ بر این اساس ادراک دختران از شیوهی تربیتی مادران و نگرش مثبت دختران نسبت به ریاضیات از اهمیت بسزایی در کارکرد ریاضی برخوردار است. |
کد مقاله | 8177 |
تعداد بازدید | 872 |
|