عنوان
|
بررسي و مقايسهي پايگاههاي هويت در ميان دختران و پسران دانشجو |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
حسین اسکندری - زهرا شکرایی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 2 شماره 2 پیاپی 5 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1383 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هویت زن منزلتهای هویتی منزلت هویت بحران زده منزلت هویت یافته سردرگمی تبعیتجو
|
موضوع
|
جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
موضوع هويت، از مهمترين مسائل مربوط به زندهگي انسان است. نخستين بار، اين مسئله توسط اريک سون مورد توجه قرار گرفت. مارشيا پايگاههاي هويتي را مطرح کرد و پس از آن تلاشهاي محققان به ايجاد ابزاري تازه براي بررسي پايگاههاي هويتي منجر شد. \r\nپژوهش حاضر، به بررسي و مقايسهي دانشجويان زن و مرد از نظر قرارگيري در پايگاههاي هويتي ميپردازد.\r\nروش مطالعه، روش علّي – مقايسهئي، و جامعهي مورد پژوهش، همهي دانشجويان دانشگاههاي وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالي در شهر تهران است. نمونهي انتخابي، 500 نفر از دانشجويان مقطع کارشناسي است، که از ميان 5 دانشگاه انتخابي، بر اساس آمار پذيرفته شدگان سال تحصيلي 78 -77، با در نظر گرفتن نسبت دانشجويان دختر و پسر و ظرفيت پذيرش هر دانشگاه، در بر گيرندهي 158 مرد و 247 زن است. \r\nابزار پژوهش، پرسش نامهي سنجش علّي منزلت هويت من (EOM-ELS2) است که در مورد دانشجويان ايراني اجرا شده و ضريب اعتبار آن به دست آمده است. علاوه بر شاخصهاي آمار توصيفي مربوط به جنس، سن، رشتهي تحصيلي، دانشگاه، و محل ديپلم گرفتن، براي آزمون فرضيههاي مربوط به رابطهي جنسيت و سن با پايگاههاي هويتي، آزمون مجذور کاي دوطرفه در سطح 5 به کار گرفته شد. براي آزمون فرضيههاي مربوط به تفاوت و انواع هويت در هر يک از گروهاي دختران و پسران بهتنهايي، از آزمون مجذور کاي يکطرفه استفاده شد. \r\nتجزيه و تحليل دادههاي به دست آمده، ميان جنسيت و انواع هويت، تفاوتي معنادار نشان نداد و فرضيات مبني بر وجود اختلاف ميان دختران و پسران، تأييد نشد. متغيرهاي رشتهي تحصيلي، محل تحصيل و محل ديپلم گرفتن نيز، با انواع هويت، رابطهئي معنادار نداشت. فرضيهي مربوط به وجود رابطه ميان سن و قرارگيري در منزلتهاي هويتي، تنها در حيطهي منزلتهاي هويتي درون فردي تأييد شد. افزون بر اين، در مقطع سني 25 تا 30، بيشترين ميزان هويت يافتگي نسبت به دو گروه ديگر وجود داشت. \r\nميان هر يک از گروههاي دختران و پسران، به تنهايي، تفاوت ميان انواع هويت معنادار است. نکتهي مهم در هر دو گروه، بالا بودن درصد بحران زدهگي در برابر ساير منزلتها است. ميزان هويت يافتگي نيز از درصد بالايي برخوردار نيست. در ميان گروه مردان، ميزان دنبالهروي از ديگر هويتها کم تر بود.
|