عنوان
|
مديريت سياسي زنان: تحليل محتوايي از رويكرد روزنامه ها (ويژه نامه جمعيت و توسعه) |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
خدیجه سفیری - مهجبین آبادیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم اجتماعی و انسانی - دانشگاه شیراز - علمی پژوهشی سال 24 شماره 2 پیاپی 47 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1385 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جامعهپذیری روزنامه مشارکت سیاسی تغییر نگرش مدیریت سیاسی
|
موضوع
|
زن و اجتماع / مشارکت اجتماعي زنان زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات زن و سياست مناصب زنان
|
چکیده
|
در عصر حاضر كه عصر ارتباطات ناميده مي شود، وسايل ارتباط جمعي از اهميت زيادي برخوردار است. روزنامه ها نيز يكي از وسايل مهم ارتباط جمعي هستند، كه از يك سو در شكل گيري نگرش افراد اهميت دارند و از سوي ديگر، بازتاب تغييرات اجتماعي در جامعه مي باشند.\r\nيكي از مسايل قابل طرح در جوامع امروز، حضور سياسي و اجتماعي زنان است. اين مقاله مي كوشد تغييرات نگرش افراد جامعه را به وسيله بررسي روزنامه ها دنبال كند. اهداف مقاله عبارت است از:\r\n1. نگرش حاكم بر روزنامه ها نسبت به مديريت سياسي زنان.\r\n2. بررسي تغيير نگرش به وجود آمده در زمينه مديريت سياسي زنان در دوره پيش از 1376 نسبت به دوره پس از آن.\r\nبراي تبيين نظري موضوع، از تئوري هاي جامعه پذيري «پارسونز» و ناهماهنگي «فستينگر» استفاده شد.\r\nروش مورد استفاده، روش تحليل محتوا بوده است و يافته ها نشان مي دهد:\r\n1. توجه روزنامه ها به مديريت سياسي زنان متفاوت بوده است. روزنامه سلام بيشترين ميزان توجه و روزنامه رسالت و كيهان كمترين ميزان توجه را داشته اند. روزنامه هاي همشهري و اطلاعات در وضعيت ميانه قرار داشتند.\r\n2. از سال 1376 به بعد ميزان توجه به مديريت سياسي زنان در روزنامه هاي همشهري و اطلاعات و پس از آن دو در روزنامه هاي سلام، بيشترين رشد را داشته است و كمترين رشد را روزنامه هاي رسالت و كيهان مشاهده شد. تفاوت ميانگين توجه روزنامه ها به اين امر، با آزمون هاي آماري معني دار بوده است هم چنين تفاوت در ميزان رشد نيز مورد تاييد قرار گرفت.
|