• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثرات جنسيت و رشته تحصيلي بر سبك‌هاي اسنادي دانش آموزان دبيرستاني شهر اهواز و يافته‌هاي روان‌سنجي مقياس
شماره ویرایش
تعداد صفحات 18
نویسنده منیجه شهنی ییلاق - غلامرضا  رجبی
مشخصات نشریه فصلنامه علوم اجتماعی و انسانی - دانشگاه شیراز - علمی پژوهشی سال 22 شماره 4 پیاپی 45
تاریخ انتشار زمستان - 1384
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه سبک‌های اسنادی  پرسش‌نامه سبک‌های اسنادی  سبک‌ اسنادی مثبت  سبک‌ اسنادی منفی  
موضوع جنسيت / نقش‌هاي جنسيتي/ كليشه‌هاي جنسيتي / نگرش‌هاي جنسيتي     جنسيت و معرفت     جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن    
چکیده هدف تحقيق حاضر، اعتباريابي، بررسي ويژگي هاي روان سنجي پرسش نامه سبک هاي اسنادي (ASQ) و تاثير جنسيت و رشته تحصيلي، بر سبک هاي اسنادي دانش آموزان سال دوم دبيرستان هاي شهر اهواز بود. تحقيق حاضر، در دو مرحله مطالعه مقدماتي (روي 100 نفر) و مطالعه اصلي (روز 390 نفر) انجام شد. در مرحله مطالعه اصلي 390 تن (192 پسر و 198 دختر) در دو رشته تحصيلي (رياضي – فيزيک و علوم تجربي) از چهار ناحيه آموزش و پرورش شهر اهواز، به صورت تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. در اين تحقيق، براي اندازه گيري سبک هاي اسنادي از پرسش نامه سبک هاي اسنادي مثبت، منفي و کل رويدادها (پترسون و همکاران: 1982: موحد: 1382) استفاده شد. يافته هاي روان سنجي مربوط به ضرايب پايايي در مرحله مطالعاتي مقدماتي نشان داد که ضرايب آلفاي کرونباخ و تنصيف براي سبک اسنادي مثبت به ترتيب برابر با 73% و 68% ، براي سبک اسنادي منفي برابر با 62% و 63% و کل رويدادها 67% و 66% مي باشد. تحليل عاملي (روايي سازه) با استفاده از تحليل مولفه هاي اصلي (چرخش واريماکس) 2 عامل (سبک اسنادي مثبت و سبک اسنادي منفي) متمايز را نشان داد. ضرايب پايايي آلفاي کرونباخ و تنصيف و بازآزمايي پس از دو هفته در مرحله مطالعه اصلي به ترتيب 67% و 65% و 82% براي سبک اسنادي مثبت، 63% ، 61% و 85% براي سبک اسنادي منفي ضرايب آلفاي کرونباخ و تنصيف به ترتيب 59% و 60% براي کل رويدادها محاسبه شد. تحليل عاملي با استفاده از تحليل مولفه هاي اصلي 2 عامل (سبک اسنادي مثبت و سبک اسنادي منفي) را نشان داد. يافته هاي تحليل واريانس عاملي با اندازه هاي مکرر بر روي سبک هاي اسنادي مثبت، منفي و کل رويدادها نشان داد که بين دانش آموزان پسر و دختر تفاوت معني داري وجود دارد؛ اما بين دانش آموزان رشته هاي تحصيلي (رياضي – فيزيک) و علوم تجربي تفاوت معني داري وجود ندارد.

کد مقاله 8105
تعداد بازدید 1024

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397