عنوان
|
اثرات جنسيت و رشته تحصيلي بر سبكهاي اسنادي دانش آموزان دبيرستاني شهر اهواز و يافتههاي روانسنجي مقياس |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
منیجه شهنی ییلاق - غلامرضا رجبی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم اجتماعی و انسانی - دانشگاه شیراز - علمی پژوهشی سال 22 شماره 4 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1384 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سبکهای اسنادی پرسشنامه سبکهای اسنادی سبک اسنادی مثبت سبک اسنادی منفی
|
موضوع
|
جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي جنسيت و معرفت جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف تحقيق حاضر، اعتباريابي، بررسي ويژگي هاي روان سنجي پرسش نامه سبک هاي اسنادي (ASQ) و تاثير جنسيت و رشته تحصيلي، بر سبک هاي اسنادي دانش آموزان سال دوم دبيرستان هاي شهر اهواز بود. تحقيق حاضر، در دو مرحله مطالعه مقدماتي (روي 100 نفر) و مطالعه اصلي (روز 390 نفر) انجام شد. در مرحله مطالعه اصلي 390 تن (192 پسر و 198 دختر) در دو رشته تحصيلي (رياضي – فيزيک و علوم تجربي) از چهار ناحيه آموزش و پرورش شهر اهواز، به صورت تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. در اين تحقيق، براي اندازه گيري سبک هاي اسنادي از پرسش نامه سبک هاي اسنادي مثبت، منفي و کل رويدادها (پترسون و همکاران: 1982: موحد: 1382) استفاده شد. يافته هاي روان سنجي مربوط به ضرايب پايايي در مرحله مطالعاتي مقدماتي نشان داد که ضرايب آلفاي کرونباخ و تنصيف براي سبک اسنادي مثبت به ترتيب برابر با 73% و 68% ، براي سبک اسنادي منفي برابر با 62% و 63% و کل رويدادها 67% و 66% مي باشد. تحليل عاملي (روايي سازه) با استفاده از تحليل مولفه هاي اصلي (چرخش واريماکس) 2 عامل (سبک اسنادي مثبت و سبک اسنادي منفي) متمايز را نشان داد. ضرايب پايايي آلفاي کرونباخ و تنصيف و بازآزمايي پس از دو هفته در مرحله مطالعه اصلي به ترتيب 67% و 65% و 82% براي سبک اسنادي مثبت، 63% ، 61% و 85% براي سبک اسنادي منفي ضرايب آلفاي کرونباخ و تنصيف به ترتيب 59% و 60% براي کل رويدادها محاسبه شد. تحليل عاملي با استفاده از تحليل مولفه هاي اصلي 2 عامل (سبک اسنادي مثبت و سبک اسنادي منفي) را نشان داد. يافته هاي تحليل واريانس عاملي با اندازه هاي مکرر بر روي سبک هاي اسنادي مثبت، منفي و کل رويدادها نشان داد که بين دانش آموزان پسر و دختر تفاوت معني داري وجود دارد؛ اما بين دانش آموزان رشته هاي تحصيلي (رياضي – فيزيک) و علوم تجربي تفاوت معني داري وجود ندارد.
|