عنوان
|
نقدی بر محورهای دوازده گانه کنفرانس پکن با خلاصه ای از وضعیت زنان در جمهوری اسلامی ایران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
28 |
نویسنده
|
سمیرا مهدی زاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه فرهنگي تربيتي زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) - مركز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) - علمی پژوهشی سال 1 شماره 4 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1385 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان و آموزش زن و رسانه سند پکن زنان و حقوق بشر زنان و بهداشت
|
موضوع
|
زن در اسناد بينالملل / خانواده در اسناد بينالملل زن در ايران/ خانواده در ايران بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش زن و فقر / جنسيت و فقر
|
چکیده
|
زیستگاه زمانی ما عصری است که انسان اگر چه به مدد فن آوری و تکنولوژی بر طبیعت تسلط یافته و می تواند در آسمان ها و دریاها سیر کند، اما در چگونه زیستن بر روی زمین فرومانده است و برای چگونه اندیشیدن خود درمانده، ولی با این همه نوای امید بخش و تازه در این عصر، بوجود آمدن یک عطش ناب و نو نسبت به دریافت حقیقت و معنا و جلوه های فرامادی جهان، بویژه در قشر عالم و روشنفکر، فراهم آمده است. بدیهی است وجود چنین نگرش های اصیل و امید بخشی در نظام های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... اثر گذاشته و تلقی و تصور آحاد جامعه از نخبگان تا توده ها درمعرض تغییر و تاثر از آن قرار می گیرد و بی شک در این میان، موضوع مهمی همچون وضع زنان اگر چه در متن وقایع اجتماعی، سرنوشت سایر اقشار جامعه را می یابد اما به عنوان یک موضوع مستقل که هم جریان پذیر است و هم جریان ساز، می تواند درمعرض تاثیرات خاص باشد. به همین دلیل نگاه جهان امروز به زنان یک نگاه معنی دار و همراه با قصد و غرض است تا جایی که می توان گفت مسئله زنان یکی از مشخصه های عصر و زمانه ای است که ما در آن زندگی می کنیم. تهیه کنندگان سند پکن که با دیدگاهی مبتنی بر فمینیسم و اومانیسم به فهرست بندی نگرانی های زنان در سند پرداخته اند و در 12 محورنگران کننده آن را مطرح کرده اند. ما در این نوشتار ابتدا مقدمه ای از نحوه تدوین گزارش ملی و سپس نقدگونه ای بر جایگاه سند پکن مطرح کرده ایم و پس از آن به پیشرفت های جمهموری اسلامی ایران از دیدگاه نظام اسلامی در موضوع زنان، اشاره شده و در آخر نیز نتیجه گیری از کل مبحث مطرح شده در سند پکن را ارائه داده ایم.
|