• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقدی در محرومیت زوجه در ارث از زمین (نظر به ماده 946 ق،م)
شماره ویرایش
تعداد صفحات 13
نویسنده محمدعلی خیراللهی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش‌های فقه و حقوق اسلامی (فقه و مبانی حقوق اسلامی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل سال 1 شماره 1 پیاپی 3
تاریخ انتشار زمستان - 1383
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه ارث  زوجه  محرومیت  رباع (زمین)  اشجار (درختان)  بناء  
موضوع ارث     زن و فقه / فقه زنان     حقوق مالي زوجين / رژيم مالي زوجين    
چکیده چکیده: آنچه که میان فقها در اعصار کنونی از فتاوی مشهور محسوب می شود، این است که زوجه نه از عین زمین ارث می برد و نه از قیمت آن، نویسندگان قانون مدنی نیز در هنگام تدوین، بر این نظریه توجه نموده و در ماده 966 چنین مرقوم داشتند: زوج از تمام اموال زوجه ارث می برد ولیکن زوجه از اموال ذیل: 1- از اموال منقوله از هر قبیل که باشد 2- از ابنیه و اشجار. \r\nهمانگونه که در این ماده آمده است: زوجه از میراث زمین محروم می باشد. اما اگر در کتب فقهی موجود سیری گذرا داشته باشیم، به سادگی ملاحظه می کنیم که نظریه فوق تنها یکی از دیدگاهها بوده و همانگونه که در آینده بیان خواهیم داشت فقها، زیادی از دیر باز این نظریه را ردنموده اند که ما به نقد و بررسی این دیدگاه ها خواهیم پرداخت. \r\nما پس از بیان روایات موافق و مخالف و دیدگاه های فقهایی که در دو گروه موافقین و مخالفین قرار گرفته بودند، مطالب ذیل را به عنوان نتیجه بیان کردیم: اینکه زوجه از ارث در زمین بطور مطلق محروم باشد، دیدگاهی است که تمی توان به سادگی آن را پذیرفت بلکه به نظر می رسد با در نظر گرفتن مجموع ادله مناسبتر است که بگوییم: \r\nما در اصل بردن میراث از سوی زوجه به اطلاق آیه عمل می کنیم و با توجه به اینکه 17 روایت در تخصص آیه وارد شده است، به این اخبار توجه می کنیم. از آنجا که این اخبار بنا به اعتراف بسیاری از موافقین، صلاحیت تخصیص آیه را ندارند، بنابراین اصل ارث از زمین ثابت است. حال با توجه به اینکه مجموع این اخبار را نمی توان نادیده گرفت، یک بار به جمع این 17 روایت با آیه می پردازیم و بار دیگر به جمع با آن دو روایت. اولا: در جمع با آیه نظریه سید مرتضی متین است که فرمودند: ارث از قیمت زمین طریق جمع میان آیه و این اخبار است. که نظریه سید مورد قبول بسیاری از جمله علامه و غیره قرار گرفته است. ثانیا: در جمع میان این 17 خبر و آن دو روایت نیز به جمع مشهور توجه می کنیم : که زوج در صورتی که دارای فرزند باشد، از زمین ارث می برد. \r\nبنابریان: (در صورتی که زوجه، فرزندی از شوهر خود داشته باشد، علا.ه بر قیمت منقولات، از قیمت زمین نیز بر اساس سهام مفروض (یک هشتم) ارث می برد.)

کد مقاله 8020
تعداد بازدید 1179

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397