عنوان | بررسي بازتاب چهره زنان مسلمان در رسانه هاي غربي با تأکيد بر موضوع حجاب |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال 5 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار | بهار - 1388 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حجاب زن مسلمان رسانه غرب |
موضوع | پوشش زنان / حجاب زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات |
چکیده |
در آستانه انقلاب اسلامي از نيمسال 1978 غرب در موضوع زنان با پديدهاي نو در ايران مواجه شده که در تضاد با برداشت گذشته آنان بود. از پس انقلاب اسلامي حضور زنان فعال با پوشش اسلامي در عرصههاي مختلف فرهنگي، سياسي، اجتماعي و حتي ورزشي و هنري در تضاد کامل با تفکر غرب بود که برهنگي و رهايي از هر قيد و بندي را لازمه پيشرفت و آزادي در عرصههاي گوناگون قلمداد ميکرد. الگوي جديد از حضور زنان محجبه، گرايش روزافزون زنان به اين نوع پوشش و به طور کلي استفاده از نمادهاي ديني در زندگي اجتماعي در غرب و شرق، تلاش سازمان يافته جنگ رواني عليه استفاده از نمادهاي ديني را شکل داده است که شاخصه آن حجاب براي زنان مسلمان است. مقاله حاضر برگرفته از پژوهشي است که درصدد بررسي «بازتاب چهره زن مسلمان در رسانههاي غربي» است. چارچوب نظري اين مقاله با تکيه بر مباني نظري عمليات رواني ميباشد. منظور از عمليات رواني بهرهگيري از روشهايي براي تأثيرگذاري بر روحيه، تمايل و انسجام مخاطبان براي تفسير رفتار آنان است (فريدمن ـ 2003). که در آن با بررسي روشهاي: نفي و اثبات، استناد مکرر، برجستهسازي، استناد مجازي، حذف و تحريف، ايجاد ابهام، الگوسازي، که رسانههاي غرب در بازتاب چهره زنان مسلمان و حجاب و بنيادگرايي در قالب شيوع برخي رمانها و گرايشات مورد تحليل قرار گرفته است.\r\nروش تحقيق توصيفي، تحليلي است و اطلاعات از طريق تحليل محتواي گزارشات خبري رسانههاي عمومي مکتوب و تصويري غربي است. نمونهگيري از منابع رسانهاي در مقطع زماني سالهاي 2002 تا 2004 ميباشد. حجم نمونه شامل تحليل محتواي 120 منبع و سند رسانهاي است.\r\nيافتهها بيانگر آن است که رسانههاي غربي به گونهاي هدفدار به دنبال سياهنمايي از چهره زنان مسلمان ميباشد. در حوزه سياسي از حجاب اسلامي به عنوان: نماد نقض حقوق بشر، نماد بنيادگرايي، نماد رجعت به قرون وسطي، نماد تهديد نظام براي جامعه غرب، نماد طرفداري از ايران، نماد عدم آزادي و ... ميباشد و در عرصه اقتصاد حجاب به عنوان: نماد طبقه اجتماعي، نماد بيگاري، نماد کارهاي پست و ... در حوزه فرهنگي حجاب به عنوان: نماد ظلم به زن (تضييع حقوق زن)، نماد خشونت (فيزيکي، رواني)، نماد جامعه مردسالار، نماد جهل و بيسوادي، نماد زشتي ظاهري، نماد محدوديت، نماد افسردگي و بدخلقي، نماد کثيفي و شلختگي، نماد تبعيت از مردان (پدر، شوهر، برادر، فرزند ذکور)، نماد انفعال و وابسته بودن و ... در حوزه اجتماعي حجاب به عنوان: نماد وضعيت شغلي (خانهدار يا شاغل)، نماد عدم مهارت، نماد عدم بهرهبرداري از لذات زندگي، نماد عقبمانده، نماد بيفرهنگي، نماد داشتن فرزند زياد، نماد عدم تسلط به زبان دوم و ... به صورت هماهنگ و مکرر انعکاس رسانهاي پيدا ميکند. يافتهها نشان ميدهد عمليات رواني رسانههاي غربي طي دو سال از طريق 120 نوع رسانه در 10 فيلم مستند و سياسي، 30 روزنامه پرتيتراژ، 20 هفتهنامه، 6 فصلنامه، 20 خبرگزاري مهم، 10 رمان و 24 مقاله در موضوع زن و اسلام و حجاب تکرار شده است. \r\nنتيجهگيري از مجموعه تحليلهاي منابع فوق بيانگر آن است که رسانههاي غربي روشهايي را که براي مقابله به کار ميگيرد ثابت بوده و در طي زمان ظاهر آن عوض ميشود، اين روشها زماني در مورد بلوک شرق اعمال ميشده و امروز نيز در مقابله با زن مسلمان محجبه به عنوان نماد اسلام و جمهوري اسلامي به کار گرفته ميشود. |
کد مقاله | 7989 |
تعداد بازدید | 808 |
|