• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثير مديريت اقتصاد خانواده بر الگوي مصرف
شماره ویرایش
تعداد صفحات 32
نویسنده حمید رفیعی
مشخصات نشریه فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال 5 پیاپی 16
تاریخ انتشار تابستان - 1388
زبان فارسی
کلید واژه مدیریت  اقتصاد خانواده  استاندارد مصرف  الگوی مصرفی  مصرف گرایی  
موضوع اقتصاد خانواده     زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي    
چکیده هدف از مصرف علاوه بر تأمين نيازهاي اساسي، مطلوبيتي است كه از جانب مصرف عايد افراد مي‌شود. هر چه الگوي مصرف صحيح‌تر باشد علاوه بر فوايد شخصي كه براي افراد در پي دارد، منافع اجتماعي مصرف صحيح نيز افزايش مي‌يابد. الگوي مصرف به مجموعه‌اي از اقلام مصرفي (كالا و خدمات) و تركيبي از كميت‌ها و كيفيت‌هاي آن اطلاق مي‌گردد كه تحت تأثير استاندارد مصرف، درآمد، موقعيت اجتماعي و نگرش مردم به مسايل فرهنگي، مذهبي، اجتماعي و جغرافيايي شكل مي‌گيرد و در آن بايد چون مصرف پايدار، رعايت حقوق نسل‌هاي آينده و توليد داخل يا وارداتي بودن آن در نظر گرفته شود.\r\nمصرف‌گرايي در جامعه داراي اثرات مخرب و زيانباري است كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به افزايش واردات و كمبود گرايش به سرمايه‌گذاري‌هاي زيرساختي اشاره كرد. در اين ميان نقش شركت‌هاي جهاني و نقش وسايل ارتباط جمعي در ترويج فرهنگ مصرفي و هم‌چنين فقر فرهنگي جامعه قابل تأمل مي‌باشد. به علاوه عدم ارائه الگوي صحيح مصرف توسط دستگاه‌هاي مربوط نيز از ديگر عوامل الگوي ناصحيح مصرف در خانوارها مي‌باشد.\r\nبحث الگوي مصرف در سه سطح خانواده، بنگاه‌ها و دولت‌ها قابل بررسي مي‌باشد. بدين منظور شاخص‌هاي مناسبي چون مصرف سرانه، مخارج سرانه و سهم‌ بودجه خانوار در هر يك از گروه‌هاي مصرفي خانوار طبق طبقه‌بندي استاندارد بين‌المللي (نان و غلات، گوشت، لبنيات، روغن‌ها و چربي‌ها، ميوه و سبزيجات، خشكبار و حبوبات، قند و شكر، ادويه و چاشني‌ها، نوشابه و غذاي آماده) شناسايي شده كه ميزان اين شاخص‌ها در ايران با ميانگين جهاني و ميانگين هفت كشور صنعتي به عنوان مقادير استاندارد و مطلوب مورد مقايسه قرار مي‌گيرد.\r\nيافته‌هاي تحقق حاكي از آن است كه علاوه بر اين كه سياست‌هاي دولت (شامل: قيمت‌گذاري، يارانه‌هاي بي‌هدف، واردات غير اصولي و ...) و ساختار اقتصادي ايران در بيشتر موارد منجر به ايجاد الگوي ناصحيح مصرف شده است، خانوارها نيز نقش به‌سزايي در استمرار اين الگوي نامناسب مصرف داشته‌اند. لذا مديريت صحيح اقتصادي در خانوار مي‌تواند حداقل باعث اصلاح الگوي مصرف در سطح خانواده گردد.\r\nبدين منظور چند راه كار فرهنگي، آموزشي و اقتصادي جهت اصلاح الگوي مصرف در خانواده ارائه مي‌شود. در زمينه‌ راه كارهاي فرهنگي، آموزشي ارائه يك الگوي صحيح مصرف در زمينه غذا براي خانوارها با توجه به ميزان كالري مورد نياز براي بدن هر انسان اهميت ويژه‌اي دارد. هم‌چنين راه‌كارهاي استفاده بهينه از لوازم خانگي نيز مي‌تواند در زمينه مديريت اقتصادي خانوار نقش موثري داشته باشد. به علاوه چند تكنيك اقتصادي جهت انتخاب و خريد لوازم بيان خواهد شد.

کد مقاله 7983
تعداد بازدید 1003

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397