عنوان | تأثير مديريت اقتصاد خانواده بر الگوي مصرف |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 32 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال 5 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1388 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مدیریت اقتصاد خانواده استاندارد مصرف الگوی مصرفی مصرف گرایی |
موضوع | اقتصاد خانواده زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي |
چکیده |
هدف از مصرف علاوه بر تأمين نيازهاي اساسي، مطلوبيتي است كه از جانب مصرف عايد افراد ميشود. هر چه الگوي مصرف صحيحتر باشد علاوه بر فوايد شخصي كه براي افراد در پي دارد، منافع اجتماعي مصرف صحيح نيز افزايش مييابد. الگوي مصرف به مجموعهاي از اقلام مصرفي (كالا و خدمات) و تركيبي از كميتها و كيفيتهاي آن اطلاق ميگردد كه تحت تأثير استاندارد مصرف، درآمد، موقعيت اجتماعي و نگرش مردم به مسايل فرهنگي، مذهبي، اجتماعي و جغرافيايي شكل ميگيرد و در آن بايد چون مصرف پايدار، رعايت حقوق نسلهاي آينده و توليد داخل يا وارداتي بودن آن در نظر گرفته شود.\r\nمصرفگرايي در جامعه داراي اثرات مخرب و زيانباري است كه از مهمترين آنها ميتوان به افزايش واردات و كمبود گرايش به سرمايهگذاريهاي زيرساختي اشاره كرد. در اين ميان نقش شركتهاي جهاني و نقش وسايل ارتباط جمعي در ترويج فرهنگ مصرفي و همچنين فقر فرهنگي جامعه قابل تأمل ميباشد. به علاوه عدم ارائه الگوي صحيح مصرف توسط دستگاههاي مربوط نيز از ديگر عوامل الگوي ناصحيح مصرف در خانوارها ميباشد.\r\nبحث الگوي مصرف در سه سطح خانواده، بنگاهها و دولتها قابل بررسي ميباشد. بدين منظور شاخصهاي مناسبي چون مصرف سرانه، مخارج سرانه و سهم بودجه خانوار در هر يك از گروههاي مصرفي خانوار طبق طبقهبندي استاندارد بينالمللي (نان و غلات، گوشت، لبنيات، روغنها و چربيها، ميوه و سبزيجات، خشكبار و حبوبات، قند و شكر، ادويه و چاشنيها، نوشابه و غذاي آماده) شناسايي شده كه ميزان اين شاخصها در ايران با ميانگين جهاني و ميانگين هفت كشور صنعتي به عنوان مقادير استاندارد و مطلوب مورد مقايسه قرار ميگيرد.\r\nيافتههاي تحقق حاكي از آن است كه علاوه بر اين كه سياستهاي دولت (شامل: قيمتگذاري، يارانههاي بيهدف، واردات غير اصولي و ...) و ساختار اقتصادي ايران در بيشتر موارد منجر به ايجاد الگوي ناصحيح مصرف شده است، خانوارها نيز نقش بهسزايي در استمرار اين الگوي نامناسب مصرف داشتهاند. لذا مديريت صحيح اقتصادي در خانوار ميتواند حداقل باعث اصلاح الگوي مصرف در سطح خانواده گردد.\r\nبدين منظور چند راه كار فرهنگي، آموزشي و اقتصادي جهت اصلاح الگوي مصرف در خانواده ارائه ميشود. در زمينه راه كارهاي فرهنگي، آموزشي ارائه يك الگوي صحيح مصرف در زمينه غذا براي خانوارها با توجه به ميزان كالري مورد نياز براي بدن هر انسان اهميت ويژهاي دارد. همچنين راهكارهاي استفاده بهينه از لوازم خانگي نيز ميتواند در زمينه مديريت اقتصادي خانوار نقش موثري داشته باشد. به علاوه چند تكنيك اقتصادي جهت انتخاب و خريد لوازم بيان خواهد شد. |
کد مقاله | 7983 |
تعداد بازدید | 1003 |
|