عنوان
|
خرده فرهنگ یا مصرف فرهنگی: پژوهشی در بین دختران دانش آموز شهر تهران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
25 |
نویسنده
|
محمدسعید ذکایی - زهرا پورغلام آرانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات - علمی پژوهشی سال 1 شماره 4 |
تاریخ انتشار
|
پاييز و زمستان - 1384 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اوقات فراغت مصرف فرهنگی خرده فرهنگ سبک زندگی مصرف رسانهای فرهنگ عامه پسند
|
موضوع
|
آرايش / مد پوشش زنان / حجاب زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي هويت جنسی / هویت زنانه
|
چکیده
|
تحولات چشمگیر در عرصه فن آوری ارتباطات و رشد مصرف گرایی، نقش فرهنگ رسانه ای و فرهنگ عامه پسند جهانی درجامعه پذیری جوانان را افزایش داده است. از جمله نتایج تحولات فوق، ظهور خرده فرهنگ ها و سبک های زندگی متنوعی در بین جوانان است که گاه با فرهنگ رسمی جامعه همخوان نبوده و گاه آن را به چالش می کشد. در مطالعه حاضر که بر روی نمونه ای معرف از دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر تهران صورت گرفته است میزان گرایش دختران نوجوان به رفتارهای خرده فرهنگی بررسی می شود. در این مقاله نشان داده می شود که شکاف در تمایلات ذهنی و جهت گیری های رفتاری دختران نوجوان نسبت به مؤلفه های خرده فرهنگی، تناقضاتی را در توجه همزمان آنها به ارزش های سنتی و مدرن به همراه دارد. از سوی دیگر گرایش به رفتارهای خرده فرهنگی آن چنان فراگیر شده است که تمایز آن از رفتارهای مقبول رسمی دشوار گردیده و مرزبندی های این دوسطح نگاه و رفتار را در معرض تغییر و تعریف مجدد قرارمی دهد.
|