عنوان | نقش خانواده در تكوين شخصيت پيشرفته در فرزندان |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 35 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال 5 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1389 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مدرسه شخصیت پیشرفته گروه همسالان گذران اوقات فراغت |
موضوع | تربيت در خانواده خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده روابط خانوادگي |
چکیده |
توسعه اجتماعي بدون وجود افرادي با نوع شخصيت رشد يافته امكانپذير نميباشد و تكامل ساختاري و تكامل فردي داراي ارتباطي متقابل ميباشند، در اين مقاله با اخذ رويكرد نظري و تلفيقي از ساختار و كنش اقدام به مطالعه نقش خانواده بر تكوين شخصيت پيشرفته فرزندان نموديم، انتخاب موضوع شخصيت محقق را ناچار به اخذ فردگرايي روش شناختي نمود، در حالي كه خانواده به عنوان يك شبكه اجتماعي كه متولي توليد شخصيت انساني ميباشد و نيز مطالعه نهاد مدرسه، گروه همسالان و نحوه گذران اوقات فراغت كه همگي بيانگر تأثير اجتماعي در شخصيت ميباشند، پايههاي جامعهشناختي اين مطالعه را تضمين مينمايد. توصيف وضعيت شخصيت بيانگر آن است كه 16/6 درصد از نوجوانان داراي امتيازات خيلي پايين و 17/1 درصد داراي امتياز پايين، 15/9 درصد در محدودهي متوسط و 20/2 درصد در حد بالا و 16/3 درصد در حد خيلي بالا قرار دارند و مجموعاً 36/5 درصد از نوجوانان در محدودهي شخصيت پيشرفته يعني امتيازات بالا و خيلي بالا قرار دارند. در تحليل دو متغيره به ارتباط خاصتر ميان منابع خانوادگي با ابعاد شخصيت پرداختيم. فرضيه اصلي تحقيق مبني بر وجود رابطه معنادار مين نقش خانواده با شخصيت پيشرفته در سطح اطمينان 99 درصد اثبات گرديد (382% = 2)\r\nدر تحليل چند متغيري رگرسيوني شخصيت، ضريب تعيين (299% = 2) بيانگر تبيين 30 درصد از تغييرات متغير شخصيت به وسيله معرفها و شاخصهاي اين مدل تحقيقي ميباشد و حدود 70 درصد از تغييرات بهوسيله معرفها و شاخصهاي اين مدل تحقيقي ميباشد و حدود 70 درصد از تغييرات به وسيله ساير عواملي كه خارج از چارچوب اين پژوهش قرار دارند تببين ميشود. در تحليل مسير مدل پژوهشي مشخص شد كه تأثير خانواده و همسالان در شخصيت در مقايسه با ساير عوامل داراي اهميت بيشتري ميباشد. منزلت و اطلاعات داراي مهمترين تأثير در رشد شخصيت ميباشد. همسالان با بتاي 32% بالاترين تأثير را در مقايسه با متغيرهاي خانواده و اوقات فراغت دراد بعد از همسالان متغير خانواد با بتاي 298% مهمترين عامل مؤثر بر رشد شخصيت ميباشد. در واقع بيشترين تأثير در نحوه گذران اوقات فراغت تحت تأثير خانواده ميباشد. تأثير خانواده بر اوقات فراغت با بتاي 428% بيانگر ارجحيت عامل خانواده ميباشد. |
کد مقاله | 7971 |
تعداد بازدید | 1098 |
|