• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش خانواده در تكوين شخصيت پيشرفته در فرزندان
شماره ویرایش
تعداد صفحات 35
نویسنده مهناز جزایری
مشخصات نشریه فصلنامه فرهنگي تربيتي زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) - مركز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) - علمی پژوهشی سال 5 پیاپی 14
تاریخ انتشار تابستان - 1389
زبان فارسی
کلید واژه مدرسه  شخصیت پیشرفته  گروه همسالان  گذران اوقات فراغت  
موضوع تربيت در خانواده     خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده     روابط خانوادگي    
چکیده توسعه اجتماعي بدون وجود افرادي با نوع شخصيت رشد يافته امكان‌پذير نمي‌باشد و تكامل ساختاري و تكامل فردي داراي ارتباطي متقابل مي‌باشند، در اين مقاله با اخذ رويكرد نظري و تلفيقي از ساختار و كنش اقدام به مطالعه نقش خانواده بر تكوين شخصيت پيشرفته فرزندان نموديم، انتخاب موضوع شخصيت محقق را ناچار به اخذ فردگرايي روش شناختي نمود، در حالي كه خانواده به عنوان يك شبكه اجتماعي كه متولي توليد شخصيت انساني مي‌باشد و نيز مطالعه نهاد مدرسه، گروه همسالان و نحوه گذران اوقات فراغت كه همگي بيانگر تأثير اجتماعي در شخصيت مي‌باشند، پايه‌هاي جامعه‌شناختي اين مطالعه را تضمين مي‌نمايد. توصيف وضعيت شخصيت بيانگر آن است كه 16/6 درصد از نوجوانان داراي امتيازات خيلي پايين و 17/1 درصد داراي امتياز پايين، 15/9 درصد در محدوده‌ي متوسط و 20/2 درصد در حد بالا و 16/3 درصد در حد خيلي بالا قرار دارند و مجموعاً 36/5 درصد از نوجوانان در محدوده‌ي شخصيت پيشرفته يعني امتيازات بالا و خيلي بالا قرار دارند. در تحليل دو متغيره به ارتباط خاص‌تر ميان منابع خانوادگي با ابعاد شخصيت پرداختيم. فرضيه اصلي تحقيق مبني بر وجود رابطه معنادار مين نقش خانواده با شخصيت پيشرفته در سطح اطمينان 99 درصد اثبات گرديد (382% = 2)\r\nدر تحليل چند متغيري رگرسيوني شخصيت، ضريب تعيين (299% = 2) بيانگر تبيين 30 درصد از تغييرات متغير شخصيت به وسيله معرف‌ها و شاخص‌هاي اين مدل تحقيقي مي‌باشد و حدود 70 درصد از تغييرات به‌وسيله معرف‌ها و شاخص‌هاي اين مدل تحقيقي مي‌باشد و حدود 70 درصد از تغييرات به وسيله ساير عواملي كه خارج از چارچوب اين پژوهش قرار دارند تببين مي‌شود. در تحليل مسير مدل پژوهشي مشخص شد كه تأثير خانواده و همسالان در شخصيت در مقايسه با ساير عوامل داراي اهميت بيشتري مي‌باشد. منزلت و اطلاعات داراي مهم‌ترين تأثير در رشد شخصيت مي‌باشد. همسالان با بتاي 32% بالاترين تأثير را در مقايسه با متغيرهاي خانواده و اوقات فراغت دراد بعد از همسالان متغير خانواد با بتاي 298% مهم‌ترين عامل مؤثر بر رشد شخصيت مي‌باشد. در واقع بيشترين تأثير در نحوه گذران اوقات فراغت تحت تأثير خانواده مي‌باشد. تأثير خانواده بر اوقات فراغت با بتاي 428% بيانگر ارجحيت عامل خانواده مي‌باشد.

کد مقاله 7971
تعداد بازدید 1087

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397