عنوان
|
جدایی روانشناختی از والدین و پیشرفت تحصیلی: یک پژوهش درباره تفاوتهای جنسی و فرهنگی |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
پریرخ دادستان - محسن حق بین - سعیده بزازیان - محمدرضا حسنزاده توکلی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1383 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
استقلال دلبستگی پیشرفت تحصیلی جدایی روانشناختی جدایی تفرد
|
موضوع
|
جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي روابط خانوادگي جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
نقش جدایی روانشاختی به معنای دستیابی به یک احساس مستقل از خود بدون نیاز به قطع رابطه با والدین در سازش یافتگی فردی نوجوان یا بزرگسال در فرهنگهای مختلف به اثبات رسیده است. در این پژوهش، وضعیت جدایی روانشناختی و مؤلفه های چهارگانه آن (استقلالهای هیجانی، کنشی، تعارضی و بازخوردی) درارتباط با پدر و مادر و همچنین مشارکت این متغیرها در پیشرفت تحصیلی دانشجویان بررسی شد. بر مبنای تکمیل پرسشنامه جدایی روانشناختی هافمن توسط نمونه ای به اندازه جامعه در دسترس و متشکل از 174 دانشجوی مجرد دانشگاه آزاد تهران جنوب که به علت اشتغال به تحصیل از والدین خود جدا شده بودند. نمره کلی جدایی روانشناختی و ابعاد مختلف آن مشخص و بر اساس نمره های ترمهای مخلتف، شاخص پیشرفت تحصیلی نیز محاسبه شد. تحلیل نتایج تفاوت معنادار بین دو جنس و استقلال بیشتر پسران را در سطح کلی جدایی روانشناختی و در سطح مؤلفه استقلال هیجانی نشان داد. رگرسیون پیشرفت تحصیلی بر جدایی روانشناختی فقط در گروه پسران معنادار و درصد واریانس قابل پیش بینی برابر با 13 بود. مقایسه میانگین های نتایج دانشجویان ایرانی با نمونه خارجی، پایین تر بودن سطح استقلال های هیجانی تعارضی و کنشی و بالاتر بودن سطح استقلال بازخوردی در نمونه پژوهش را نمایان کرد. این یافته ها با آشکار کردن سطوح مختلف ارتباط بین مؤلفه های جدایی روانشناختی با پیشرفت تحصیلی، ضرورت توجه به ابعاد مختلف این جدایی را با در نظر گرفتن نوع استقلال و جنس آزمودنی ها و والدین برجسته کرد.
|