عنوان | نقشهاي جنسيتي در تصاوير کتابهاي درسي دوره ابتدايي |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فرزانه - معصومه ابتكار شماره 5 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1373 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نقشهای جنسیتی تصاویر کتابهای درسی دوره ابتدایی الگوهای کلیشهای تبعیض جنسی در کتابهای درسی کودکان تصاویر مرد و زن در کتب درسی دوره ابتدایی |
موضوع | جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي |
چکیده |
تحقيق حاضر، تحليلي از نحوه معرفي زن و مرد در تصاوير كتاب هاي ابتدائي و ميزان و چگونگي ارائه الگوهاي زنانه و مردانه در اين تصاوير است .\r\nبراساس اين تصاوير، پنج محور: مشاغل خانگي، فعاليت هاي تربيتي با كودكان، فعاليت هاي حرفه اي، فعاليت هاي سياسي و اجتماعي و فعاليت هاي گذران اوقات فراغت، جداول آماري اين تحقيق را به تفكيك جنس تشكيل مي دهد.\r\nتوزيع تصاوير در زمينه مشاغل خانگي و فعاليت هاي تربيتي با كودكان، درصد عمده را به زنان اختصاص مي دهد. در زمينه فعاليت هاي حرفه اي و فعاليت سياسي و اجتماعي در عين آنكه درصد بيشتري از توزيع تصاوير به مردان اختصاص دارد، نوع فعاليت مردان را فعال و زنان را منفعل نشان مي دهد.\r\nبراساس نتايج حاصله القاي الگوهاي كليشه اي و تأكيد بر ارزش گزاري تصاوير كتب درسي به نفع نقش هاي مردانه، در نقش پذيري ذهني دانش آموزان به ويژه دختران در تعيين مشاغل آينده مؤثر است. بنابراين جهت گيري تصاوير بايد مطابق با اهداف توسعه انساني و اجتماعي و بر مبناي الگوهاي ايده آل تغيير شكل يابد. |
کد مقاله | 788 |
تعداد بازدید | 1053 |
|