عنوان
|
بررسي تاثير آموزش مهارت هاي حل مسئله در كاهش تمايل به فرار دختران نوجوان در معرض فرار |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
شیما حیدری - سیدکاظم رسولزاده طباطبایی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده پژوهی سال 3 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1386 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
راهبردهای مقابلهای تنیدگی تمایل به فرار مهارتهای حل مسئله عزت نفس
|
موضوع
|
فرار دختران / فرار زنان مهارتهاي زندگي
|
چکیده
|
هدف از اين پژوهش بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي حل مسئله دركاهش تمايل به فرار، ميزان تنيدگي، عزت نفس و راهبردهاي مقابله اي دختران نوجوان در معرض فرار مي باشد. نمونه اوليه شامل 760 دانش آموز دبيرستاني بود كه به وسيله نمونه گيري تصادفي خوشه اي از شهر تهران، مناطق 19،16،15،14،4،2، انتخاب و با پرسشنامه تمايل به فرار مورد ارزيابي قرار گرفتند. از بين اين افراد تعداد 54 نفر از افرادي كه دقيقاً بالاي برش با تفاوت دو انحراف استاندارد بودند، انتخاب و در گروه هاي كنترل و آزمايش به صورت تصادفي قرار داده شدند. سپس گروه آزمايش به طور ميانگين 10 جلسه تحت آموزش قرار گرفت. بعد از اجراي آموزش ها، پس آزمون روي هر دو گروه آزمايش و كنترل اجرا شد. تحليل نتايج نشان داد كه آموزش مهارت هاي حل مسئله در كاهش ميزان تنيدگي و افزايش عزت نفس دختران در معرض فرار تاثير داشته است. در مورد كاهش تمايل به فرار و راهبردهاي مقابله اي اگرچه كاهش وجود داشته ولي از نظر آماري معنادار نبود.
|