عنوان
|
آموزش روش حل مسئله به مادران و تأثير آن بر روابط خانوادگي |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
اکرم پرند - محسن شکوهی یکتا |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده پژوهی سال 4 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1387 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
حل مسئله دانشافزایی والدین آموزش مادران سبک فرزندپروری
|
موضوع
|
تربيت در خانواده مادري/ نامادري مهارتهاي زندگي روابط خانوادگي
|
چکیده
|
در کارگاه تربيت نوجوان انديشمند مهارتهاي درک احساسات و نظرات ديگران، درک انگيزهها، يافتن راهحلهاي متعدد براي يک مسأله، در نظر گرفتن عواقب و نتايج امور و برنامهريزي متوالي با استفاده از طرح درسهايي آموزش داده شده است. گروه نمونه مطالعه حاضر شامل 96 نفر از مادران نوجواناني هستند که در برخي مدارس غيرانتفاعي شهر تهران مشغول به تحصيل بودهاند. اين مادران در پنج کارگاه آموزشي که هر کارگاه شامل 10 جلسه آموزشي دو ساعته است زير نظر مجريان مجرب آموزش ديدهاند. اين پژوهش از نوع شبه تجربي با طرح پيشآزمون ـ پسآزمون بدون گروه گواه است. دادههاي اين پژوهش با استفاده از اجراي پرسشنامه ارزيابي خانواده گردآوري شده است. با استفاده از اين ابزار کارکرد خانواده در سه عامل ارتباط، پاسخدهي عاطفي و مشارکت عاطفي در قبل و بعد از اجراي کارگاه مقايسه شده است. يافتهها بيانگر تأثير اين کارگاهها بر بهبود عملکرد آزمودنيها در عامل مشارکت عاطفي است. در خاتمه، بحث و نتيجهگيري، کاربرد يافتههاي تحقيق، محدوديتها و همچنين پيشنهادهايي براي پژوهشهاي آينده ارائه شده است.
|