• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مناسبات تربيتي خانواده و دولت
شماره ویرایش
تعداد صفحات 27
نویسنده جمیله سادات علم الهدی
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده پژوهی سال 5 پیاپی 17
تاریخ انتشار بهار - 1388
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه دولت  جامعه مدنی  خانواده در قرآن  خانواده در روایات  حقوق و وظایف تربیتی  خانواده  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     تربيت در خانواده     حقوق خانواده     حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان     خانواده و اجتماع    
چکیده هدف از اين تحقيق بررسي روابط خانواده و دولت در حوزه تعليم و تربيت و ارائه مدلي متناسب با ديدگاه اسلامي براي سازمان دهي نظام آموزش رسمي است. براي رسيدن به اين هدف ابتدا از ميان اسناد كتابخانه اي برحسب ملاك «ارتباط با موضوع» چهار دسته اسناد انتخاب شد كه عبارتند از: اسناد حقوق بين المللي و حقوق اسلامي، نظريه هاي انديشمندان حوزه جامعه شناسي، دانش سياسي و فلسفه تعليم و تربيت، گزارش هاي مربوط به حوزه آموزش و پرورش تطبيقي، متون مقدس و آثار مربوط به انديشه اسلامي.\r\nسپس از ميـان اسناد مذكـور بـراسـاس ملاك هـاي اصالـت، اعتـبـار، شهـرت، امكـان دسترسـي، تحقيق انتخاب شدند و مورد مطالعه مروري، بررسي انتقادي و هم چنين مطالعه تفسيري قرار گرفتند. اطلاعات بدست آمده به كمك روش هاي تحليل مفهومي، تحليل گزاره اي و پرسش از متن، بررسي و در سه دسته نقد وضع موجود، علت شناسي و پيش بيني وضع مطلوب (ممكن) دسته بندي شدند. در مجموع نتايج تحقيق نشان مي دهند، وضع موجود نظام هاي آموزشي از جهت تعامل دولت و خانواده بر رويكرد دولت محور استوار است. ولي درباره مناسبات تربيتي خانواده و دولت سه نظريه مطرح است كه عبارتند از: نظريه دولت محور، نظريه خانواده محور و نظريه وظيفه مشترك. هر يك از اين سه نظريه محدوديت هايي دارند و از مباني خاصي متاثرند. نگاه اسلام به رسالت تربيتي خانواده و دولت نوعي تعامل ويژه ميان آن ها را اقتضا مي كند كه با سه نظريه مذكور متفاوت است و در مدل يك سه ضلعي قابل تحقق مي باشد. اين مدل داراي چهار ويژگي مهم است كه عبارتند از: در تمام سطوح مديريتي نظام آموزشي جريان دارد و به مدرسه محدود نمي شود؛ شامل دو نقش مشاركتي و نظارتي است؛ سه جانبه است و علاوه بر دولت و خانواده، جامعه مدني را نيز درگير مي كند؛ گستره وسيعي از تعامـل را در برمي گيرد كه علاوه بر اجرا، شامل هدف گذاري، برنامه ريزي، مديريت و راهبري، ارزشيابي و اصلاحات مي شود.

کد مقاله 7846
تعداد بازدید 958

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397