عنوان | نقش الگوهاي ارتباطي خانواده در همدلي و خويشتنداري فرزندان |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده پژوهی سال 6 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1389 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 447-433 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | همدلی همنوایی خویشتنداری جهتگیری ارتباطی گفت و شنود |
موضوع | تربيت در خانواده خانواده و اجتماع روابط خانوادگي |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسي نقش پيشبيني كنندگي ابعاد گفتوشنود و همنوايي الگوهاي ارتباطي خانواده بر همدلي و خويشتنداري فرزندان به عنوان شاخصهاي هوش هيجاني ميباشد.\r\nگروه نمونه پژوهش را 348 دانشآموز دختر و پسر پايههاي سوم تا پنجم ابتدايي تشكيل ميدهند. مقياس همدلي (ايزنبرگ و همكاران، 1991)، نسخه ب ابزار الگوهاي ارتباطي خانواده (فيتزپاتريك و ريچي، 1994) و مقياس خويشتنداري (كندال و ويلكاكس، 1979) مورد استفاده قرار گرفتند. اين مقياسها به ترتيب توسط كودك، مادر و آموزگار تكميل شدند. نتايج تحليل عاملي، همبستگي گويه با نمره كل و آلفاي كرونباخ، روايي و پاياني مطلوبي براي مقياسهاي مذكور گزارش كردهاند. يافتههاي پژوهش نشان ميدهند كه گفتوشنود خانواده پيشبيني كننده مثبت و همنوايي، پيشبيني كننده منفي هر دو بعد همدلي و خويشتنداري ميباشند. در مقياس همدلي، دختران نسبت به پسران و پايههاي چهارم و پنجم نسبت به پايه سوم نمرات بالاتري داشتند. در حالي كه در مقياس خويشتنداري جنسيت و پايه كلاسي نقش معناداري نداشتند. |
کد مقاله | 7821 |
تعداد بازدید | 1079 |
|