عنوان | تعامل والدین ـ فرزند: تحول و آسیب شناسی |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 6 شماره 3 و 4 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1380 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رابطه والد فرزند تأثیر فرزند بر والدین رابطه پدر فرزندی رابطه مادر کودک |
موضوع | تربيت در خانواده حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان مادري/ نامادري روابط خانوادگي پدري |
چکیده |
مقاله حاضر مروری کوتاه بر روان شناسی رابطه والدین با فرزندانشان دارد. در این مقاله چگونگی تحول جنبه های متفاوت تعامل والدین ـ فرزند و پیامدهای بهنجار و نابهنجار آن بر سلامت کودک مورد بحث قرار می گیرند. دیدگاه نظریه های روانکاوی، روان شناسی شناختی و رویکرد بوم نگری در چنین تعاملی به اختصار تبیین می شود. در مقاله حاضر، برخی از یافته های مطالعات مربوط به تعاملات والدین ـ فرزندان که سعی در کشف ساز و کار تحول روانی کودک داشته اند، به ویژه در زمینه تحول شناختی ـ اجتماعی و عاطفی کودک، گزارش می شوند. برخی از شباهت ها و تفاوت های موجود در تعامل مادر ـ فرزند و پدر ـ فرزند توضیح داده می شوند و اظهار می شود که رابطه والدین ـ فرزند یک رابطه متقابل و دوطرفه است. در این بین، عوامل مؤثر بر وضعیت روانی والدین و هم چنین الگوهای سه گانه لوییس و لی ـ پانتر (1974) تشریح شده اند. از طرف دیگر، کیفیت تعامل والدین ـ فرزند که از عوامل بسیار مهم در مطالعه آسیب شناسی روانی تحولی است، از دوره شیرخوارگی تا نوجوانی به اختصار مورد بحث قرار گرفته است. |
کد مقاله | 7763 |
تعداد بازدید | 1895 |
|