عنوان | روش های تشویق و تنبیه کودکان و نوجوانان در سریال های خانوادگی تلویزیون |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش سابق) - سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ايران سال 14 پیاپی 51 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1386 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | والدین کودکان و نوجوانان روشهای تقویتی روشهای تنبیهی رفتارهای مطلوب و نامطلوب سریالهای خانوادگی |
موضوع | تربيت در خانواده تنبيه زنان / تنبيه دختران حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان خانواده و رسانه |
چکیده |
مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که هدف آن بررسی شیوه های تربیتی نمایش داده شده در تلویزیون و میزان اثر گذاری این روش ها بر مخاطبان بوده است. برای بررسی موضوع از میان سریالهای خانوادگی ایرانی و خارجی به نمایش در آمده در شش ماهه دوم سال 1383، ابتدا چند نمونه انتخاب شد و سپس با استفاده از روش تحلیل محتوا، میزان و چگونگی نمایش انواع روش های تقویتی و تنبیهی به کار گرفته شده در مورد کودکان و نوجوانان در هر یک از آنها مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه به دست آمده نشان داد: \r\n- ارایه رفتارهای مطلوب و نامطلوب در سریال های ایرانی تقریبا به یک اندازه بوده است. \r\n-در سریال های ایرانی، روش های کاهش رفتار نامطلوب (روش های تنبیهی) بیشتر از روش های تشویقی به نمایش درآمده و در سریال های خارجی، روش های افزایش رفتار مطلوب (روش های تشویقی) بیشترین استفاده را داشته است.\r\n-به کار گیری روش های تشوریقی و تنبیهی در سریال های خانوادگی ایرانی نسبت به سریال های خارجی با دقت علمی (روانشناس) کمتری همراه بوده است. |
کد مقاله | 7635 |
تعداد بازدید | 1020 |
|