عنوان | گفتمان ایدئولوژیکی غالب در رسانه های جمعی و بیانات مسئولان امور در حوزه مسائل زنان |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش سابق) - سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ايران سال 11 پیاپی 38 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1383 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 70-51 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن در رسانه تحلیل گفتمان گفتمان ایدئولوژیک درباره زنان هویت جویی گفتمانهای رایج مربوط به زنان در رسانهها انواع گفتمانهای هویتجویی درباره زنان |
موضوع | زن در اسلام زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات هويت جنسی / هویت زنانه |
چکیده |
نویسنده در مقاله حاضر ابتدا به اهمیت و جایگاه والای زن نسبت به مرد می پردازد و دلایل کامل بودن زنان در مظهریت خداوند و تاثیر بی تردید آنان بر مردان را بااستناد به قول بزرگان علم و دین برمی شمرد، سپس تعاریف و عناصر تشکیل دهنده ی هویت را نزد انسان ارائه می دهد. \r\nوی در بخش بعدی مقاله با بررسی مفهوم گفتمان و تحلیل آن به سه گفتمان اساسی که در طول تاریخ پدید آمده اند، اشاره می کند: گفتمان تاریخی-سنتی، گفتمان دین باور و گفتمان مدرنیته. پس از آن تعریف هر سه گفتمان را درباره زن، جایگاه و هویت او در جامعه بیان می کند. \r\nدر بخش سوم مقاله، نویسنده با ارائه از اطلاعات آماری به دست آمده از مطالب طرح شده در رسانه های داخلی و خارجی و بیانات مسئولان کشور، ثابت می کند گفتمان رایج در میان مسئولان و رسانه های گفتمان مدرنیته است که مسائل زنان و راه حل آن را فارغ از دیدگاه دین باور و موازین الهی مطرح می کند و جایگاه قدسی و معنوی انسان را نادیده می گیرد. |
کد مقاله | 7624 |
تعداد بازدید | 941 |
|