عنوان
|
بررسي رابطه بين خود پنداري كودكان و شيوه هاي فرزندپروري والدين |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
محمد مزیدی - محبوبه البرزی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی - دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - علمی پژوهشی سال 5 شماره 2 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1386 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
خودپنداری ابعاد محیط خانوادگی تفاوت جنسیتی
|
موضوع
|
تربيت در خانواده حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان مادري/ نامادري هويت جنسی / هویت زنانه پدري
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه بين خود پنداري دانش آموزان وشيوه هاي فرزند پروري والدين و همچنين مقايسه خودپنداري دانش آموزان دختر و پسر به طوركلي و به تفكيك در زمينه هاي تحصيلي، اجتماعي، ورزشي و ارزشي بود. نمونه آماري مورد پژوهش 150 نفر دختر و پسر در مقطع پنجم ابتدايي شهرستان شيراز را شامل بود به منظور گرد آوري اطلاعات ازپرسشنامه زمينه يابي ادراك خود و پرسشنامه محيط خانوادگي استفاده شد.نتايج نشان داد كه بين خود پنداري كلي آزمودني ها و محيط خانوادگي گرم و حمايت پذير همبستگي مثبت ومعناداري وجوددارد. بين خود پنداري دختران ومحيط خانوادگي گرم وحمايت پذير نيز همبستگي مثبت و معناداري وجوددارد. از سوي يگر بين خود پنداري كلي دختران وپسران تفاوت معناداري به نفع پسران وجود دارد. در بررسي مقوله هاي مختلف خود پنداري نتايج نشان داد كه تنها در خود پنداري تحصيلي ميان دختران و پسران تفاوت معناداري به نفع پسران وجود دارد. بررسي ها همچنين نشان داد كه دانش آموزان دختر و پسر براي نظر پدر و مادر خود نسبت به معلم و دوست اهميت بيشتري قائل هستند. درراستاي اين پژوهش پيشنهادهايي ارائه شده است.
|