• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه‏ ي تفسيري خرده‏ فرهنگ دخترانِ پاساژگرد به شيوه ‏ي تحليل موضوعي (مطالعه‏ ي موردي: پاساژ ستاره‏ ي فارس شيراز)
شماره ویرایش
تعداد صفحات 19
نویسنده مهدی علیزاده - احمد محمدپور - مریم بهمنی
مشخصات نشریه فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) - مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی سال 2 شماره 4
تاریخ انتشار تابستان - 1390
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه دختران پاساژگرد  پاساژ ستاره‌ی فارس شیراز  تحلیل موضوعی  تفسیرگرایی اجتماعی  
موضوع آسيب‌شناسي اجتماعي زنان     اوقات فراغت زنان     زن و اماکن عمومي / خانواده و اماکن عمومی     زن و فرهنگ / زن و كالاها و صنايع فرهنگي / مشاركت فرهنگي زنان / خانواده و فرهنگ     زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي    
چکیده اين مقاله در صدد است از رويكرد تفسيرگرايي اجتماعي و با اتخاذ رويكردي اميك به درك عناصر فضاي پاساژ ستاره‏ي‎ فارس شيراز و نظام معنايي شكل‏گرفته در آن از منظر دخترانِ جوان پاساژگرد بپردازد. روش‏شناسي اين مطالعه روش كيفي بوده و از روش مردم‏نگاري ميداني براي اجراي عمليات تحقيق استفاده شده است. جامعه‏ي آماري اين مطالعه عبارتند از دختران پاساژگردي كه به‏طور معمول در پاساژ ستاره‏ي فارس شهر شيراز حضور دارند. داده‏هاي مورد نياز با دو روش مشاهده‏ي مشاركتي و مصاحبه‏ي عميق گردآوري شده و از روش نمونه‏گيري هدفمند ـ نظري براي انتخاب و مصاحبه با 21 دختر پاساژگرد استفاده شد. داده‏ها با روش تحليل موضوعي يا تماتيك مورد تحليل و تفسير قرار گرفته‏اند. يافته‏ها بيان‏گر آن هستند كه مصرف يا خريد تنها يكي از كاركرد‏هاي حاشيه‏اي اين پاساژ را تشكيل داده و تنها واسطه‏اي براي ورود به جهان اجتماعي پاساژ است. در خلال تحليل موضوعي داده‏ها، 8 مقوله‏ي حاشيه‏اي‏شدن خريد، كنش‏هاي تكميلي يا جانشين، بازنمايي نمادين، روابط بين‏جنسي، بريكولاژ هويت، پرسه‏زني (مصرف فضا)، توليد سرمايه‏ي تعاملي و پاساژ به مثابه‏ي شبه‏كارناوال استخراج شدند. سپس، مقوله‏هاي مذكور در قالب يك الگوي موضوعي تحت عنوان پاساژ به‏عنوان «شبه‏ جامعه» ترسيم شده و مورد بحث قرار گرفته‏اند.

کد مقاله 7478
تعداد بازدید 950

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397