• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ملاحظاتي بر اسلام پذيري و بيعت زنان با پيامبراسلام (ص)
شماره ویرایش
تعداد صفحات 25
نویسنده شهلا بختیاری
مشخصات نشریه فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) سال 1 شماره 2
تاریخ انتشار زمستان - 1388
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه زن  اسلام‌پذیری  بیعت  شرایط بیعت  عهد نبوی  
موضوع زن در تاريخ / زن و تاريخ     زن و اجتماع / مشارکت اجتماعي زنان     زن و سياست     زن در صدر اسلام     جنسيت و دين / زن و دين / خانواده و دین    
چکیده مسلمان شدن افراد و بيعت آنان از مسائل مهم در ترسيم رابطه ي پيامبر(ص) با مسلمانان است. بيعت با پيامبر(ص) در مورد مردان به كرات در منابع گزارش شده و تحقيقات و بررسي هاي متعددي درباره ي آن صورت گرفته است. با اين حال مبحث بيعت زنان با پيامبر(ص) و اين كه آيا با زنان نيز بيعت مي شد و در صورت مثبت بودن پاسخ با چه كساني و تحت چه شرايطي و با چه الزاماتي صورت مي گرفت، يكي از مسائل مهم در سيره ي پيامبر(ص) و نيز نشان حضور اجتماعي زنان در صدراسلام مي باشد كه هم چنان نيازمند بررسي و تعمق است. اين نوشته در نظر دارد با يافتن رابطه ي ميان مسلمان شدن و بيعت زنان به بحث درباره ي علاقه مندي زنان به تغيير كيش يعني اسلام پذيري و بيعت در قالب متعهد شدن به اسلام بپردازد. مقاله ي حاضر درصدد پاسخ دادن به چند پرسش اساسي است: مهمترين مقاطع مسلمان شدن و بيعت زنان با پيامبر(ص) با چه شرايطي در چه زماني و كجا بوده است؟ و چه رابطه اي ميان اسلام پذيري و بيعت زنان وجود دارد؟ در پاسخ به پرسش هاي فوق فرضيه آن است كه «بيعت تابعي از اسلام پذيري و ادامه ي آن بوده و زنان در موقعيت هاي مختلف با بيعت كردن، وارد شدن خود را به حيطه ي مسلماني، تعهد و وفاداري به اسلام و پيامبر(ص) را به طور عملي اعلام مي كردند». بررسي هاي به عمل آمده نشان مي دهد، ميان اسلام پذيري و بيعت زنان توالي منطقي وجود دارد. بيعت با زنان هم در دوران حضور پيامبر(ص) در مكه و هم پس از مهاجرت ايشان به مدينه انجام مي شد و صرفاً محدود به مقاطع خاص و افراد خاص نبود و زنان پيشگام در مسلماني، در بيعت نيز تعجيل داشتند. برخي شرايط و قيود مورد تاكيد پيامبر(ص) براي زنان در جريان اسلام آوردن زنان مكي و در جريان فتح مكه گزارش شده است، اما در مقاطع ديگر قيد شرايط در بيعت كمتر آمده است.

کد مقاله 7466
تعداد بازدید 827

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397