عنوان | گونه شناسی نمایش نامه ی خانه عروسک اثر هنریک ایبسن از منظر فمینیستی |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) سال 1 شماره 4 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1389 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ژانر خانه عروسک خوانش فمینیستی نظریه دریافت یا واکنش مخاطب سوبژکتیویته |
موضوع | زن و ادبيات / خانواده و ادبیات فمينيسم، مفاهيم، موضوعات و دانشها |
چکیده |
نمایش نامه ی خانه عروسک اثر هنریک ایبسن (1906-1828) برشی از یک زندگی خانوادگی خانواده ای خرده بورژوا در قرن نوزدهم است که به زعم خود نویسنده تلاشی است برای نشان دادن یک موقعیت انسانی (ماریسو، 1970؛243). این نمایشنامه که نخستین بار در سال 1879 در کینهاگ منتشر شد و به زعم توریل موی نخستین نمانشامه ی مدرن ایبسن به شمار می آید بلافاصله مورد توجه بسیاری از منتقدین و متفکرین زمان خودش قرار گرفت (موی، 2006؛225) بسیاری از این منتقدین بلافاصله نمایشنامه را در گونه ی تراژدی قرار دادند. هرچند بعدها کسانی دیگر نظر دیگری درباره ی گونه ی این اثر ارایه کردند و در تراژدی بودن آن تردید کرده اند (اشتاینر، 1380؛ 27) اما برای نخستین بار در این مقاله است که گونه ی این نمایشنامه کمدی نامیده می شود. این مقاله سعی نموده است تا با بهره بردن از همبسته ای از نظریه ی نقد فمینیستی و نظریه ی دریافت بر این ادعای خویش صحه بگذارد و نشان دهد چگونه کاربرد نظریه ی فمینیستی در خوانش یک متن نمایشی می تواند گونه شناسی رایج در نظریه و نقد ادبی را که ساخته ی نگاه مردانه است دگرگون و گونه شناسی جایگزینی ارایه کند. |
کد مقاله | 7454 |
تعداد بازدید | 952 |
|