عنوان
|
رابطه ميان جنسيت كارگردان و نوع شخصيت پردازي زن در سينما |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
اعظم راودراد - بهاره فتح آبادی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) سال 3 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت توانمندی زنان سینمای ایران شخصیت پردازی زن نشانهشناسی
|
موضوع
|
زن و سينما توانمندي زنان / توانمندسازي زنان جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي
|
چکیده
|
اين مقاله حاصل پژوهشي است كه به بررسي رابطه ميان «جنسيت كارگردان» و «نوع شخصيت پردازي زن نقش اول» در فيلم هاي سينمايي پرداخته است. به اين منظور، شش فيلم سينمايي كه در دوره اصلاحات با موضوعات مرتبط با زنان توسط كارگردانان صاحب سبك سينماي ايران (سه كارگردان مرد و سه كارگردان زن) ساخته شده؛ انتخاب و با روش «نشانه شناسي» تحليل شده اند. اين فيلم ها شامل واكنش پنجم، گيلانه، زندان زنان، مهمان مامان، كاغذ بي خط و سگ كشي هستند كه با توجه به معيارهاي استخراج شده از نظريات توانمندسازي زنان – منابع، عامليت و دستاوردها- شخصيت زن نقش اول آن ها در قالب شخصيت پردازي منطقي و غيرمنطقي از زنان تحليل شده است.\r\nيافته هاي اين پژوهش حاكي از آن است كه زنان نقش اول در فيلم هاي بررسي شده با معيارهاي توانمندسازي عمدتاً توانمندي بالايي نداشته اند و اغلب به صورت قرباني و شكست خورده به نمايش گذاشته شده اند و تفاوت چنداني بين كارگردان هاي زن و مرد در نوع شخصيت پردازي زن نقش اول فيلم ها وجود ندارد.
|