عنوان
|
بررسي نيازهاي اجتماعي، فرهنگي و آموزشي دختران دانش آموزان سراسر کشور |
تعداد صفحات
|
32 |
نویسنده
|
رحمت الله صدیق سروستانی - کرم حبیب پور گتابی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 3 پیاپی 19 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1386 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عدالت جنسیتی نیاز امنیت هستیشناختی فلسفه رضایت بخش از زندگی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش زن و اجتماع / مشارکت اجتماعي زنان تبعيض جنسي / تبعيض جنسيتي / نابرابري / عدالت جنسیتی زن و فرهنگ / زن و كالاها و صنايع فرهنگي / مشاركت فرهنگي زنان / خانواده و فرهنگ زن و امنيت/ خانواده و امنیت
|
چکیده
|
امروزه دختران نوجوان در جهاني پيچيدهتر و چالش برانگيزتر از گذشته زندگي مي كنند كه همراه با تحول شرايط اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و جغرافيايي، نيازها و تمايلات اجتماعي آن ها نيز با توجه به آرزوهاي نامحدود و توانايي هاي بالقوه اي كه دارند، تنوع پذيرفته و پويايي بيشتري مي يابند. هدف اين مطالعه، شناخت نيازهاي اجتماعي و فرهنگي و آموزشي دختران نوجوان مقاطع راهنمايي و متوسطه در استان هاي مختلف بوده است. نمونه آماري اين تحقيق را، 4500 نفر از دختران دانشآموز مقاطع راهنمايي و متوسطه در مراكز پنج استان تهران، اصفهان، فارس، سيستان و بلوچستان و آذربايجان غربي تشكيل دادهاند. نتايج مطالعه نشان داد كه در مقطع راهنمايي، مهم ترين نيازهاي اجتماعي و فرهنگي دانش آموزان دختر به ترتيب: نيازهاي امنيت هستي شناختي، فلسفه رضايت بخش زندگي، برابري و عدالت جنسيتي است و مهم ترين نياز آموزشي آن ها نيز شامل ادامه تحصيل، پيامي و تكنولوژي آموزشي مي باشد. در مقطع متوسطه، مهم ترين نياز اجتماعي و فرهنگي دانش آموزان شامل نيازهاي امنيت هستي شناختي، برابري و عدالت جنسيتي، و نياز به فلسفه رضايت بخش از زندگي، و مهم ترين نيازهاي آموزشي آن ها ادامه تحصيل، پيامي و تكنولوژي آموزشي بوده اند. مهم-ترين نيازهاي آموزشي، اجتماعي و فرهنگي دختران با آنچه در مورد دختران مقطع راهنمايي بدست آمده، يكي بوده، جز آن كه در ترتيب نيازهاي اجتماعي و فرهنگي آن ها، جاي فلسفه رضايت بخش زندگي و امنيت هستي شناختي عوض شده است.
|