عنوان
|
نقاشي زنان ؛ نقاشي زنانه مقايسه به کارگيري شگردهاي بصري و سبک هاي هنري در نقاشي زنان و مردان |
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
محمدرضا مریدی - معصومه تقیزادگان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 1 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1388 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نقاشان زن نقاشی ایران نقاشی فمینیستی
|
موضوع
|
زن و هنر جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي
|
چکیده
|
هدف مقاله حاضر مطالعه ي تفاوت هاي نقاشي هاي زنان و مردان، بدون محدود شدن به پيش فرض هاي هنر زنانه و هنر مردانه است. به همين دليل ابتدا به جريان پيدايش دوگانگيِ هنر زنانه و مردانه در طول قرن هجدهم و نوزدهم مي پردازيم. سپس گونه هاي مختلف نقاشي زنان، نقاشي زنانه و نقاشي فمينيستي را از يكديگر متمايز مي كنيم تا برنامه اي عملي براي مطالعه ي نقاشي زنان تدوين شود. در نهايت سعي مي كنيم با ارايه ي يك مدل نظري تفاوت ميان شگردهاي بصري، سبك هنري، فضاي رنگي و ... را در نقاشي زنان و مردان نشان دهيم. جامعه ي آماري شامل 2525 تابلو و جامعه ي نمونه شامل 370 تابلو نقاشي مي باشد كه در سه ماه اول سال 1387 در 60 نگارخانه ي فعال تهران به نمايش درآمده اند. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد كه نقاشي زنان به لحاظ شگردهاي بصري، روشن تر، منظم تر، شفاف تر و پُرتزيين تر از نقاشي هاي مردان است. هم چنين به لحاظ سبكي، سمبوليستي تر و دكوراتيو تر هستند.
|