| عنوان | سنخبندي مد در تهران: با تأكيد بر نحوه پوشش زنان |
| شماره ویرایش | |
| تعداد صفحات | 22 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه زن در توسعه و سیاست شماره 3 پیاپی 26 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1388 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 48-27 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | مدرنیته مد تغییرات فرهنگی توزیعکنندگان مد و جامعه |
| موضوع | آرايش / مد پوشش زنان / حجاب |
| چکیده |
از آن جا كه مد يكي از صورت ها و جلوه هاي مدرنيته ي تهراني-ايراني است كه در صور گوناگون خودنمايي مي كند و در حال تغييرات سريع و همه جانبه است سعي مي كنيم تا صورت هاي گوناگون مد (لباس و نحوه ي پوشش موي دختران جوان) در دوره ي كنوني در شهر تهران را بر اساس مكتوبات و شواهد در قالب عبارات و تصاوير نشان دهيم. در اين پژوهش به دو سؤال محوري «صور گوناگون مد در ايران چگونه است؟» و «عوامل مؤثر در نشر و گسترش انواع مد در حال حاضر چيست و چگونه شكل مي گيرد؟» پاسخ مي دهيم. اين پژوهش مطالعه ا ي موردي و جامعه ي مورد مطالعه مراكز خريد مرتبط با پديده ي مد است كه ضمن ثبت و طبقه بندي صور گوناگون مد در اين مكان ها در قالب پرسش نامه نيز به مصاحبه با افراد مي پردازيم. بدين منظور طبقه بندي از انواع نحوه ي پوشش لباس و هم چنين مو از بسيار ساده تا آخرين مدهاي روز انجام مي شود و در اين زمينه سه عامل مصرف كنندگان مد، توزيع كنندگان و جامعه را به عنوان عوامل مؤثر بر پديده ي مد سنجش مي كنيم. تبيين پديده ي مد به لحاظ فرهنگي و اجتماعي بر اساس تئوري زيمل و تكيه بر برداشت عام او از مفهوم مدرنيته صورت مي پذيرد. نتايج پژوهش نشان مي دهد؛ ضمن اين كه پديده ي مد متاثر از جامعه ي جهاني است و توزيع كنندگان نيز به نحوي در نشر و گسترش آن تاثير دارند، اما كنش گران اصلي در اين حوزه مصرف كنندگان هستند كه ضمن پذيرش آن تصرفاتي نيز به خصوص در نحوه ي كاربري و معنايي آن به عمل مي آورند. |
| کد مقاله | 7374 |
| تعداد بازدید | 1143 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...