عنوان | سنخبندي مد در تهران: با تأكيد بر نحوه پوشش زنان |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 3 پیاپی 26 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1388 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 48-27 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مدرنیته مد تغییرات فرهنگی توزیعکنندگان مد و جامعه |
موضوع | آرايش / مد پوشش زنان / حجاب |
چکیده |
از آن جا كه مد يكي از صورت ها و جلوه هاي مدرنيته ي تهراني-ايراني است كه در صور گوناگون خودنمايي مي كند و در حال تغييرات سريع و همه جانبه است سعي مي كنيم تا صورت هاي گوناگون مد (لباس و نحوه ي پوشش موي دختران جوان) در دوره ي كنوني در شهر تهران را بر اساس مكتوبات و شواهد در قالب عبارات و تصاوير نشان دهيم. در اين پژوهش به دو سؤال محوري «صور گوناگون مد در ايران چگونه است؟» و «عوامل مؤثر در نشر و گسترش انواع مد در حال حاضر چيست و چگونه شكل مي گيرد؟» پاسخ مي دهيم. اين پژوهش مطالعه ا ي موردي و جامعه ي مورد مطالعه مراكز خريد مرتبط با پديده ي مد است كه ضمن ثبت و طبقه بندي صور گوناگون مد در اين مكان ها در قالب پرسش نامه نيز به مصاحبه با افراد مي پردازيم. بدين منظور طبقه بندي از انواع نحوه ي پوشش لباس و هم چنين مو از بسيار ساده تا آخرين مدهاي روز انجام مي شود و در اين زمينه سه عامل مصرف كنندگان مد، توزيع كنندگان و جامعه را به عنوان عوامل مؤثر بر پديده ي مد سنجش مي كنيم. تبيين پديده ي مد به لحاظ فرهنگي و اجتماعي بر اساس تئوري زيمل و تكيه بر برداشت عام او از مفهوم مدرنيته صورت مي پذيرد. نتايج پژوهش نشان مي دهد؛ ضمن اين كه پديده ي مد متاثر از جامعه ي جهاني است و توزيع كنندگان نيز به نحوي در نشر و گسترش آن تاثير دارند، اما كنش گران اصلي در اين حوزه مصرف كنندگان هستند كه ضمن پذيرش آن تصرفاتي نيز به خصوص در نحوه ي كاربري و معنايي آن به عمل مي آورند. |
کد مقاله | 7374 |
تعداد بازدید | 1069 |
|