• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نمايش جنسيت در سينماي ايران
شماره ویرایش
تعداد صفحات 31
نویسنده مهدی سلطانی گردفرامرزی
مشخصات نشریه فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) - مركز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 1و2 پیاپی 14
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1385
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  سینما  عقب نشینی روانی  فرامناسکی شدن  مناسکی شدن فرمانبری  نمایش جنسیت  
موضوع زن و سينما     تبعيض جنسي / تبعيض جنسيتي / نابرابري / عدالت جنسیتی     جنسيت / نقش‌هاي جنسيتي/ كليشه‌هاي جنسيتي / نگرش‌هاي جنسيتي    
چکیده سينما به عنوان يكي از ابزارهاي مهم اجتماعي سازي در دنياي مدرن، با بازنمايي الگوها و هنجارهاي جنسيتي حاكم بر زندگي اجتماعي در قالب اجراهاي نمايش گونه، عملاً نقش برسازنده و بازتوليد كننده اين هنجارها را در زندگي اجتماعي امروزي بر عهده دارد. همچنين سينما به خاطر امكانات ويژه اش براي نمايش مناسبات مربوط به جنسيت، حوزه‏اي مطلوب براي مطالعات جنسيتي فراهم مي كند. در اين مطالعه، هدف اصلي بررسي تصويري است كه سينماي پس ازانقلاب از روابط جنسيتي به مخاطبان ارائه مي دهد. پرسش اصلي پژوهش اين است كه نابرابري هاي جنسيتي چگونه در كنش متقابل بازيگران زن و مرد در فيلم هاي سينمايي پس از انقلاب برساخته مي شود. چارچوب نظري اين مقاله، براساس رويكرد نظري و الگوهاي تحليلي جامعه شناس بزرگ و صاحب سبك، ايروينگ گافمن درباره نمايش جنسيت در رسانه هاي بصري شكل گرفته است. مقاله حاضر ضمن معرفي انديشه هاي بديع و نبوغ آميز گافمن درباره جنسيت و نمايش هاي جنسيتي مي كوشد با استفاده از روش تحليل محتوا، مفاهيم و الگوهاي تحليل بصري گافمن را در تحليل تصاوير سينمايي به كار بگيرد. يافته هاي پژوهش ضمن تاييد وجود معنادار نمايش هاي جنسيتي مناسكي شده در فيلم هاي سينمايي پس از انقلاب در قالب الگوهاي تحليل بصري مطرح شده توسط گافمن، بيانگر برساخت و بازتوليد الگوها و هنجارهاي جنسيتي سنتي در سينماي ايران هستند. فيلم هاي سينمايي ايراني با بازنمايي تصويري فرامناسكي شده از نابرابري هاي جنسيتي در جامعه، در جهت برساخت و بازتوليد اين نابرابري ها گام برمي دارند. آنها از طريق مناسكي كردن فرمانبري و كم ارزش جلوه دادن زنان نسبت به مردان، برتري يك جنس بر جنس ديگر را به نمايش مي گذارند و ارزش ها و هنجارهاي جنسيتي سنتي را تاييد و تثبيت مي كنند و اين همه غالباً از طريق اجراي مناسك فرودستي و فرادستي در كنش متقابل بازيگران زن و مرد در فيلم ها رخ مي دهد.

کد مقاله 7364
تعداد بازدید 819

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397