عنوان
|
مطالعه ي تجربه ي « خود » زنانه در ارتباطات اينترنتي (مطالعه ي موردي زنان و دختران 15 تا 29 ساله در شهر سقز) |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
حمید عبداللهیان - آوات رضانیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 3 پیاپی 26 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1388 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تجربه زنان چت امر نمادین خود امر واقعی امر خیالی فضای مجازی
|
موضوع
|
زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات هويت جنسی / هویت زنانه
|
چکیده
|
اين مقاله تجربه ي (خود) زنانه در فضاي مجازي را تحليل مي كند كه به شيوه ي مطالعه ي موردي كاربران زن 15 تا 29 ساله اينترنت در شهر سقز انجام شده است. مسئله ي پژوهشي اين مقاله به درك چگونگي تجربه ي «خود» زنانه در ميان كاربران زن در ارتباطات اينترنتي و تبيين اين تجربه مربوط است. براي پرداختن به اين مسئله از نظريه ي لاكان در مورد «خود» و ديدگاه هاي ژيژك در رابطه با «خود» در فضاي مجازي استفاده و با روي كردهاي درون كاوانه ي خود، اين ديدگاه ها و كاربردشان در ايران را تلفيق كرده ايم تا علاوه بر نتايج تجربي، به لحاظ نظري نيز نوآوري هايي در اين زمينه ارايه كنيم (نگاه كنيد به لاكان، 1988 و شاور، 1998) مطالعه ي ميدانيِ تجربه ي «خود» كاربران زن در شهر سقز، با استفاده از روي كرد روش شناسيِ كيفي و با استفاده از ابزار مشاهده و مصاحبه ي عميق و كتبيِ ساخت يافته انجام مي گيرد. داده ها و اطلاعات به دست آمده از طريق روش كُدگذاري موضوعي دسته بندي و با توجه به بنيان نظري مقاله، تفسير و در آن باره توليد دانش مي شود. دستاوردهاي اين مقاله نشان مي دهد كه تجربه ي (خود) زنانه در ارتباطات اينترنتي متاثر از نوعي فقدان اطمينان در فضاي اينترنتي و در عين حال ارجاع به مباني فكري و اعتقادي در دنياي واقعي است.
|