عنوان | رهبران تحول بخش در مدرسه: مديران زن يا مديران مرد؟ |
تعداد صفحات | 27 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 2 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1389 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سبک رهبری تحول بخش مدیران اعتماد معلمان به مدیر رفتار شهروندی سازمانی معلمان تفاوت جنسیتی |
موضوع | توانمندي زنان / توانمندسازي زنان جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي مشاغل زنان |
چکیده |
پژوهش هاي مربوط به تفاوت هاي جنسيتي در سبكِ رهبريِ تحول بخش انگشت شمار است. اين شواهد اندك اغلب رهبرانِ زن را تحول بخش تر از رهبران مرد مي دانند. هدف پژوهش حاضر؛ مطالعه تفاوت هاي جنسيتي در ابعاد سبكِ رهبريِ تحول بخشِ مديران زن و مرد و اثر آن ها بر اعتماد به مدير و رفتار شهرونديِ سازماني معلمان است. نمونه اي مركب از 200 معلم زن و 36 مديرِ زن از مدارس ابتدايي دخترانه و 200 معلم مرد و 41 مديرِ مرد از مدارس ابتدايي پسرانه ي شهر تهران انتخاب و داده ها به وسيله ي 3 پرسش نامه گردآوري شد. معلمان، پرسش نامه هاي رهبري تحول بخش و اعتماد به مدير و مديران، پرسش نامه رفتار شهروندي سازماني را تكميل كردند. براي تشخيص تفاوت هاي جنسيتي در ابعادِ رهبريِ تحول بخش، تحليل واريانس عاملي و براي تعيين اثر هر يك از ابعاد بر اعتماد به مدير و رفتار شهرونديِ سازمانيِ معلمان، تحليل مسير به كار رفته است. نتايج تحليل واريانس نشان مي دهد كه ميانگين هر يك از ابعاد در مديران زن به طور معناداري بيشتر از مديران مرد است. نتايج تحليل مسير نشان مي دهد كه اثر ابعادِ رهبريِ تحول بخشِ مديران زن بر اعتماد به مدير و رفتار شهروندي سازماني معلمان بيشتر از مديران مرد است. درباره ي يافته هاي پژوهش با تاكيد بر علل تفاوت هاي جنسيتي و مزيت هاي زنان در سبك رهبري تحول بخش بحث خواهد شد. |
کد مقاله | 7349 |
تعداد بازدید | 1070 |
|