عنوان
|
مطالعه اي جامعه شناختي درباره ي جايگاه دختران در نظام آموزش پزشكي ايران |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
محمدرضا جوادی یگانه - محمد توکل - محمد هانی ساداتی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 4 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
برابری فرصتها تصورات قالبی جنسیتی جامعهشناسی آموزش پزشکی جایگاه دختران و زنان دانشگاه علوم پزشکی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش تبعيض جنسي / تبعيض جنسيتي / نابرابري / عدالت جنسیتی جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي مشاغل زنان هويت جنسی / هویت زنانه
|
چکیده
|
در نظام آموزش پزشكي، دو دسته از آمار اعلام شدهي رسمي، تناقض هايي را در رفتار برخي دختران متقاضي رشته هاي پزشكي نشان مي دهند؛ در حاليكه دختران سال هاست نسبت به پسران حجم بيشتري از وروديهاي دانشگاههاي علوم پزشكي را تشكيل مي دهند، اما در مدارج بالاي تحصيلي، علمي و شغلي اين دانشگاهها حضور بسيار كمرنگي دارند. در اين مطالعه تلفيقي از نظريههاي جامعه پذيري نقش جنسيتي به عنوان نظريه هاي تبيين كنندهي نابرابري موجود در نظام آموزش پزشكي مورد توجه قرار گرفته اند. جامعهي آماري تحقيق را دانشجويان دختر (6146 نفر) سه دانشگاه علوم پزشكي تهران، شهيدبهشتي و ايران تشكيل ميدهند كه از ميان ايشان و با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي تعداد 301 نفر به عنوان نمونه ي تحقيق انتخاب شدند. همچنين تعداد 107 نفر (يك سوم تعداد دختران) پسر نيز به عنوان گروه شاهد، مورد پيمايش قرار گرفتند كه تعداد حجم نمونه را به 408 نفر افزايش مي دهند. نتايج اين مطالعه نشان مي دهد كه پذيرش تصورات قالبي جنسيتي موجود در جامعه تأثيري منفي در تمايل دختران، هم به ادامه ي تحصيل در مقاطع بالاتر، هم به دستيابي به پست ارشد مديريتي داشته و در كل، تأثيري منفي در تمايل دختران به دستيابي به جايگاه بالا در نظام آموزش پزشكي ايجاد مي كند.
|