عنوان
|
تمايلات مصرفي زنان در شهر يزد |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
عباس عسکری ندوشن - علیرضا افشانی - راضیه ذاکری هامانه - سمیه عسگری ندوشن |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 1 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
116-93 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن تمایلات مصرفی انتظارات اقتصادی سبک زندگی یزد (شهرستان) رسانههای جمعی
|
موضوع
|
زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي
|
چکیده
|
در ساليان اخير موضوع مصرف، به بحثي داغ در گفتمانهاي رايج در سطح حوزه عمومي جامعه و در سطح سياست گذاريهاي كلان كشور تبديل شده است. با اين وجود، عوامل فردي و اجتماعي تاثيرگذار بر ارزشها، اهداف و رفتارهاي مصرفي، تاكنون كمتر مد نظر محققين اجتماعي واقع شده است. مقاله حاضر، براساس يك پژوهش موردي در شهر يزد، به مطالعه تمايلات مصرفي زنان حداقل يكبار ازدواج كرده و عوامل تعيينكننده آن پرداخته است. دادهها، از طريق يك پيمايش مقطعي در پاييز 1388 در ميان يك نمونه 684 نفري از زنانِ شهر يزد، جمعآوري شده و مورد تحليل قرار گرفته است. يافتهها، بيانگر تاثيرگذاري سه گروه از عوامل مشتمل بر مشخصههاي فردي، وضعيت اقتصادي خانوار و تاثير بيننسلي مشخصههاي والدين بر سطح تمايلات مصرفي پاسخگويان است. براساس نتايج، متغيرهاي درآمد خانواده، ميزان استفاده از رسانههاي جمعي، تحصيلات والدين و بعد خانواده والدين مهم ترين عوامل تاثيرگذار بر تمايلات مصرفي زنان هستند كه با كنترل ساير متغيرها، همچنان تاثير معنادار خود را حفظ ميكنند. تحقيقات ديگري ضروري است تا آثار و پيامدهاي تمايلات مصرفي را بر طيف وسيعي از رفتارها و نگرشهاي جمعيتي و خانوادگي زوجين، به ويژه در حوزه ازدواج و فرزندآوري مورد مطالعه قرار دهد.
|